Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2014 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Polski seryjny samochód super terenowy skonstruowany przez autora tej strony WWW - Funter 4x4x4 (link do strony)
Cała prawda o nowoczesnych silnikach Diesla
- znacznie wyższa cena (nawet do 15 tyś zł więcej niż za benzyniaka)
- zużywają mało paliwa przy ekonomicznej jeździe ale ze względu na większą cenę zakupu
"odpracowują się" dopiero po przejechaniu 100 tys. km
- mała trwałość silnika Diesla porównywalna lub nawet mniejsza od silnika benzynowego
o tej samej pojemności i mocy ze względu na duże wysilenie silnika Diesla
[stosunek mocy do jednostki pojemności] (patrz tabela trwałości silników benzynowych i Diesla)
- bezproblemowa eksploatacja silnika Diesla może mieć miejsce tylko do 100 tys. km
- osiągi silnika (moc, dynamika, prędkość obrotowa) podobne jak w silnikach wolnossących benzynowych o tej
samej pojemności
- osiągi silnika Diesla (moc, dynamika, prędkość obrotowa) należy traktować jako parametry
do chwilowego wykorzystania - w przypadku ciągłego pełnego obciążenia silnika (jazda z maksymalną prędkością na autostradzie)
istniej możliwość przegrzania silnika i turbosprężarki
- różne poziomy mocy silnika Diesla o tej samej pojemności uzyskuje się m.in. przez zmianę ciśnienia
doładowania - im wyższe ciśnienie doładowania jest tym silnik będzie miał gorszy "dół"
co powoduje kłopoty z ruszaniem i przyśpieszaniem przy małych prędkościach obrotowych
oraz zmniejszy się jego zakres obrotów użytecznych co powoduje że częściej trzeba zmieniać biegi
- efektywne przyśpieszenia (dla tego samego samochodu)
są mniejsze od samochodu z silnikiem benzynowym o tej samej mocy
- wolniej wchodzi na obroty (nawet dla małych obciążeń)
- obniżają bezpieczeństwo aktywne :
- duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności
skutkuje gorszymi osiągami (przyśpieszenie i prędkość maksymalna)
- duża masa silnika w porównaniu z silnikami benzynowymi o tej samej pojemności
ze względu na masywność konstrukcji skutkuje innym prowadzeniem się w zakrętach (zwiększona podsterowność)
- brak mocy "na żądania" (tzw. dziura turbo) związana z czasem potrzebnym na rozpędzenie się turbiny
szczególnie przy niskich prędkościach obrotowych silnika co utrudnia wyprowadzenie samochodu z poślizgu pedałem gazu
- nieprzyjemna praca silnika (drgania i wibracje przenoszone na nadwozie)
szczególnie na wolnych obrotach i obrotach biegu jałowego
- głośna praca silnika (klekotania i warkot)
odczuwalna na zewnątrz przez co uciążliwa dla otoczenia
- bardzo wrażliwe na jakość paliwa (szczególnie : wtryskiwacze lub pompowtryskiwacze, pompa wtryskowa
oraz turbiny ze zmienną geometrią i katalizator utleniający)
- wrażliwe na jakość oleju silnikowego (szczególnie : pompowtryskiwacze, turbiny i filtry cząstek stałych)
- wrażliwe na ciśnienie i temperaturę oleju silnikowego (szczególnie : turbosprężarki w silnikach wysilonych fabrycznie)
- turbosprężarki wrażliwe na częste odpalania i gaszenia silnika
- im większe ciśnienie doładowania wytwarza turbosprężarka tym mniejsza jej żywotność
(np: dla silników mało wysilonych żywotność turbosprężarki wynosi około 200 tys. km
a dla silników bardzo wysilonych żywotność turbosprężarki wynosi około 80 tys. km)
- nieregularna eksploatacja lub dłuższy brak uruchamiania silnika może powodować
awarię turbosprężarki ze zmienną geometrią
- ciągła delikatna/ekonomiczna jazda może powodować awarię turbosprężarki ze zmienną geometrią
- problemy z odpalenim przy temperaturach poniżej - 20 stopni C
- spaliny Diesla znacznie bardziej szkodliwie oddziaływują na środowisko naturalne
- dużo większa komplikacja silnika i osprzętu (układ wtrysku, doładowanie i chłodzenie,
oczyszczanie spalin) co wpływa na większą podatność na awarie, droższe naprawy
oraz droższe serwisowanie
- w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość silnika (turbiny, głowicy, tłoków, wału korbowego)
- w przypadku dynamicznej jazdy znacząco obniża się trwałość sprzęgła, skrzyni biegów, półosi napędowych czy przegubów
- zwiększone koszty serwisowania (m. in. większa ilość [nawet o 50%] i wyższa jakość płynów eksploatacyjnych, turbosprężarka, filtr sadzy)
- zużywają więcej oleju silnikowego (t.zw. "branie oleju") co wpływa na koszty eksploatacji oraz wymaga większej troski (częstsze sprawdzanie poziomu oleju i robienie dolewek)
- eksploatacja ograniczona tylko do Europu Zachodniej i Środkowej ze względu
na wymagania jakości oleju napędowego - eksploatacja w Europie Wschodniej, Azji czy Afryce
jest niemożliwa gdyż grozi natychmiastową poważną i bardzo kosztowną awarią uniemożliwiającą
dalszą jazdę
- silnik benzynowy zużywa w mieście średnio o 44,6 % więcej paliwa niż silnik diesla
- silnik benzynowy zużywa w trasie średnio o 34,0 % więcej paliwa niż silnik diesla
Nowoczesne silniki Diesla zalecane są dla osób robiących duże przebiegi
(powyżej 50 tys. km rocznie) i lubiących spokojną jazdę (małe przyśpieszenia i prędkości do 130 km/h).
Nowoczesne silniki Diesel'a z DPF-em nie nadają się do eksploatacji typowo miejskiej (m.in. dojazdu do pracy, wyjazdu na zakupy).
Jak dbać o nowoczesnego Diesla
Opłacalność nowoczesnego Diesla w czasach dzisiejszych cen paliw
Klasyfikacja silników Diesla ze względu na rozwiązania techniczne
Jakie silniki możemy spotkać w samochodach osobowych, uterenowionych i terenowych
Strona utworzona dnia
15 lipca 2003 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik