Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2014 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Cała prawda o filtrach : powietrza, oleju i paliwa
Filtr powietrza
Zadaniem filtra powietrza jest zatrzymanie wszelkich zanieczyszczeń stałych powietrza zarówno bardzo małych, małych, średnich i dużych. Ponadto filtr powietrza musi mieć bardzo małe opory przepływu oraz mieć odpowiednią “pojemność” na zanieczyszczenia tak aby duże zabrudzenie nie wpływało na opory przepływy i jakość filtrowania. Wszystkie te warunki jest bardzo trudno spełnić i wymaga to bardzo dużych nakładów na badania i zaawansowanych technologicznie materiałów filtrujących. Nie ma co się łudzić że filtr zamiennik kilka razy tańszy i zrobiony najczęściej ze zwykłego papieru będzie choć w połowie działał tak jak filtr oryginalny.
Tanie filtry zamienniki potrafią zatrzymać tylko 30% zanieczyszczeń i to zazwyczaj tych największych zanieczyszczeń. Złe filtrowanie wpływa na przedostawanie się zanieczyszczeń do układu dolotowego co powoduje osadzanie się brudu i może powodować zakłócenia lub awarie elektronicznych czujników. Przedostawanie się do układu wydechowego produktów spalania tych nie odfiltrowanych zanieczyszczeń może powodować zapychanie się katalizatorów i filtrów cząstek stałych DPF/FAP oraz może powodować zakłócenia lub awarie elektronicznych czujników układu wydechowego. Możliwe jest też osiadanie produktów spalania nie odfiltrowanych zanieczyszczeń na turbinie i jej sterowaniu. Procedura wypalania filtra cząstek stałych DPF/FAP nie oczyści go z tego typu zanieczyszczeń.
Już nie wspomnę o takich możliwych ekstremalnych przypadkach związanych z niską jakością filtra lub wzrostem oporów przepływu filtra ze względu na zabrudzenie, jak samoczynne przedziurawienie się / pęknięcie filtra i zaciągnięcie filtra wraz z jego zawartością do silnika.
Filtry o większych oporach powodują większe obciążenie turbosprężarki a filtry zamienniki już jako nowe mają duże opory przepływu i w miarę zapychania się opory przepływu znacznie wzrastają. Ponadto zwiększone opory filtra powietrza zmniejszają osiągi silnika oraz zwiększają spalanie.
Filtr powietrza ma duży wpływ na : czujniki w układzie dolotowym : przepływomierz, czujniki ciśnienia doładowania, czujniki temperatury, klapy zmiennej geometrii układu dolotowego, przepustnicę, katalizator, filtr cząstek stałych DPF/FAP, czujniki ciśnienia i temperatury znajdujące się w układzie wydechowym, sprężarka turbosprężarki, turbina turbosprężarki oraz jej zawory upustowe lub łopatki zmiennej geometrii turbiny
Filtr powietrza ma też wpływ na : układ cylinder-pierścienie-tłok oraz komorę spalania
Zalecenia : wymieniać tak jak zaleca Instrukcja Obsługi samochodu chyba że jeździmy w warunkach większego zapylenia to nawet 3 razy częściej, co pół roku (koniec wiosny i koniec jesieni kiedy już opadną wszystkie liście) wytrzepać filtr powietrza z dużych zanieczyszczeń (m.in. liście, owady) lekko uderzając filtrem o otwartą dłoń, nie przedmuchiwać sprężonym powietrzem, w razie konieczności można usunąć duże ilości kurzu odkurzaczem domowym lub przedmuchać ustami, stosować tylko oryginalne filtry powietrza opatrzone logiem producenta samochodu, najlepiej filtr powietrza zakupić w ASO gdyż w innych źródłach (szczególnie w Internecie) można trafić na podróbki.
Filtr oleju
Zadaniem filtra oleju jest zatrzymanie wszelkich zanieczyszczeń stałych jakie znajdują się w oleju silnikowym (m.in. opiłków różnych metali, stałych produktów przypalenia się oleju silnikowego, stałych produktów spalania paliwa) zarówno bardzo małych, małych, średnich i dużych. Ponadto filtr oleju musi mieć małe opory przepływu oraz mieć odpowiednią “pojemność” na zanieczyszczenia tak aby duże zabrudzenie nie wpływało na opory przepływy i jakość filtrowania. Wszystkie te warunki jest trudno spełnić i wymaga to bardzo dużych nakładów na badania i zaawansowanych technologicznie materiałów filtrujących. Nie ma co się łudzić że filtr zamiennik znacznie tańszy będzie choć w połowie działał tak jak filtr oryginalny.
Tanie filtry zamienniki potrafią zatrzymać tylko 50% zanieczyszczeń i to zazwyczaj tych największych zanieczyszczeń. Zanieczyszczenia w oleju mają wpływ na wszelkie elementy ułożyskowane panewkowo oraz trące o siebie w tym bardzo duży wpływ na ułożyskowanie turbosprężarki. Jako że część oleju się spala to produkty spalania zanieczyszczeń w oleju osiadają na katalizatorze, filtrze cząstek stałych DPF/FAP, łopatkach zmiennej geometrii turbiny i wszelkich elektronicznych czujnikach układu wydechowego. Procedura wypalania filtra cząstek stałych DPF/FAP nie oczyści go z tego typu zanieczyszczeń.
W przypadku wyczerpania się “pojemności” filtra na zanieczyszczenia, olej jest przepuszczany bocznym kanałem i nie podlega żadnemu filtrowaniu o czym użytkownik w żaden sposób nie zostanie poinformowany. Może się zdarzyć że filtr olej z małą “pojemnością” na zanieczyszczenia już po 5 tys. km po wymianie zostanie na tyle przytkany że resztę przebiegu do następnej wymiany oleju żadnego filtrowania nie będzie.
Dodatkowym aspektem pracy filtra oleju jest utrzymywanie oleju w układzie smarowania w czasie gdy silnik nie pracuje. W czasie rozruchu gdy olej silnikowy jest w kanałach olejowych pełne ciśnienie oleju pojawia się niezwłocznie po podjęciu pracy przez silnik zarówno w silniku jak i w turbosprężarce. Gorsze filtry oleju powodują że olej po zatrzymaniu silnika spływa do miski olejowej a w kanałach olejowych jest powietrze. W czasie rozruchu i zaraz po podjęciu pracy przez silnik występuje problem ze smarowaniem choć na tablicy rozdzielczej czy kontrolkach tego nie zobaczymy. Zanim olej pod odpowiednim ciśnieniem dojdzie do wszystkich “zakamarków” silnika mija parę cennych sekund w których silnik i turbosprężarka są bez smarowania lub są niepełnie smarowane. Problem z ciśnieniem oleju - w czasie rozruchu i zaraz po podjęciu pracy przez silnik - jest też bardzo szkodliwy dla łańcuchowego napędu rozrządu w którym jest hydrauliczny napinacz łańcucha.
Jeszcze innym aspektem działania filtra oleju jest jego przepustowość czy opory przepływu - zarówno nowego filtra jak i podczas okresu jego eksploatacji czyli częściowego zanieczyszczenia. Wpływa to bezpośrednio na żywotność pompy oleju oraz napędu pompy oleju oraz pośrednio wpływa na jakość smarowania silnika.
Filtr oleju ma duży wpływ na : układ korbowo-tłokowy (m.in. panewki), układ cylinder-pierścienie-tłok, wałki rozrządu, pompę oleju, ułożyskowanie turbosprężarki, napęd układu rozrządu (łańcuch i małe koło łańcuchowe)
Filtr oleju ma też wpływ na : katalizator, filtr cząstek stałych, czujniki ciśnienia i temperatury znajdujące się w układzie wydechowym, zawory upustowe lub łopatki zmiennej geometrii turbiny
Zalecenia : wymieniać zawsze równocześnie z wymianą oleju silnikowego (nie można dopuścić do sytuacji że olej silnikowy wymienimy a zostawimy stary filtr oleju choćby na jedno uruchomienie silnika czy odwrotnie), stosować tylko oryginalne filtry oleju opatrzone logiem producenta samochodu, najlepiej filtr oleju zakupić w ASO gdyż w innych źródłach (szczególnie w Internecie) można trafić na podróbki.
Filtr paliwa
Zadaniem filtra paliwa jest zatrzymanie wszelkich zanieczyszczeń stałych jakie znajdują się w paliwie - zarówno bardzo małych, małych, średnich i dużych. Ponadto filtr paliwa musi mieć małe opory przepływu oraz mieć odpowiednią “pojemność” na zanieczyszczenia tak aby duże zabrudzenie nie wpływało na opory przepływy i jakość filtrowania. Wszystkie te warunki jest trudno spełnić i wymaga to bardzo dużych nakładów na badania i zaawansowanych technologicznie materiałów filtrujących. Nie ma co się łudzić że filtr zamiennik kilka razy tańszy będzie choć w połowie działał tak jak filtr oryginalny.
Jako że w nowoczesnych systemach wtryskowych ciśnienia wtrysku są bardzo wysokie to czystość paliwa ma bardzo duże znaczenie.
Zanieczyszczenia wpływają na szybsze zużycie gładzi cylindrowej i pierścieni tłokowych, osiadanie nagarów w komorze spalania a produkty spalania zanieczyszczeń osiadają w turbinie i układzie wydechowym (m.in. w katalizatorze, w filtrze cząstek stałych DPF/FAP). Procedura wypalania filtra cząstek stałych DPF/FAP nie oczyści go z tego typu zanieczyszczeń.
Częściowo przytkany filtr paliwa może być przyczyną niższego ciśnienia w układzie wtryskowym a całkowite zatkanie unieruchamia silnik.
Filtr paliwa ma duży wpływ na : pompę wysokiego ciśnienia, wtryskiwacze, świece, układ tłok-pierścienie-cylinder, komory spalania
Filtr paliwa ma też wpływ na : katalizator, filtr cząstek stałych DPF/FAP, czujniki ciśnienia i temperatury znajdujące się w układzie wydechowym, zawory upustowe lub łopatki zmiennej geometrii turbiny
Zalecenia : wymieniać tak jak zaleca Instrukcja Obsługi samochodu chyba że jesteśmy zmuszeni stosować paliwa o mniejszej czystości (m.in. będąc w krajach Europy Wschodniej) to wymieniać filtr po każdej takiej “przygodzie”, stosować tylko oryginalne filtry paliwa opatrzone logiem producenta samochodu, najlepiej filtr paliwa zakupić w ASO gdyż w innych źródłach (szczególnie w Internecie) można trafić na podróbki.
Podsumowanie :
Przy projektowaniu nowoczesnego silnika bierze się pod uwagę że wszystkie stosowane w silniku filtry będą spełniały określone wymogi i będą miały określone parametry. Fabryczne filtry podczas procesu konstruowania i udoskonalania są szczegółowo i długotrwale testowane w silniku do którego są przeznaczone. Podczas testów uwzględnia się wszelkie warunki eksploatacyjne silnika. Na podstawie tych testów ustala się m.in. okresy i/lub przebiegi po jakich dany filtr powinien być wymieniony m.in. ze względu na "pojemność" zanieczyszczeń jakie filtr może przyjąć bez pogorszenia filtrowania i bez wzrostu oporów przepływu. Zazwyczaj określone wymogi i parametry spełniają tylko fabryczne filtry i dlatego stosowanie zamienników w nowoczesnych silnikach wiąże się z ryzykiem dla trwałości silnika a szczególnie jego osprzętu. Dlatego też stosowanie nie fabrycznych filtrów może być przyczyną unieważnienia gwarancji na silnik.
Cała prawda o nowoczesnych silnikach Diesla
Opłacalność nowoczesnego Diesla w czasach dzisiejszych cen paliw
Klasyfikacja silników Diesla ze względu na rozwiązania techniczne
Jakie silniki możemy spotkać w samochodach osobowych, uterenowionych i terenowych
Strona główna : www.wojdas.24x7.pl |
e-mail : wojdas@24x7.pl |
telefon : +48 602 759 783 |
Strona utworzona dnia
11 listopada 2011 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik