Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2017 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Jaki samochód chciałbyś kupić ?
po kilku lekkich stłuczkach (szpachla, wiele odcieni kolorów, blachy niskiej jakości i mało dopasowane, skutki : korozja, odpadanie lakieru i szpachli, mało estetyczny wygląd)
po wypadku (wystrzelone poduszki gazowe i wystrzelone pasy bezpieczeństwa - przy 6 wystrzelonych poduszkach gazowych obniżają cenę samochodu przeciętnie o 10 tyś. zł, zdeformowane elementy nośne nadwozia, nadwyrężone elementy zawieszenia, remont nierzadko polega na zrobieniu z dwóch lub trzech wraków jednego samochodu, skutki : znaczne obniżenie bezpieczeństwa czynnego i biernego, korozja, kłopoty z całą geometrią zawieszenia samochodu)
który nie był serwisowany co 30 tyś. km w ASD czy ASO (brak książki serwisowej lub brak wpisów)
po właścicielu który nie dbał o samochód (eksploatował na paliwach niskiej jakości - remont osprzętu nowoczesnego silnika Diesla [wtryskiwaczy, pompy wtryskowej, turbosprężarki, katalizatora i filtra cząstek stałych] może wynieść nawet 30 tyś. zł, nie wymieniał olejów i innych płynów eksploatacyjnych, nie wykonywał żadnej diagnostyki czy regulacji, nie serwisował klimatyzacji, nie dbał o lakier)
po właścicielu który lubił się wyżywać na samochodzie tzw. 'pseudo rajdowiec' (
przegrzany silnik, zniszczona turbina, spalone sprzęgło, zużyte synchronizatory, luzy na wszelkich przegubach)po kilku właścicielach (
z których każdy nie wiadomo co robił z samochodem)naprawiany i remontowany z części nieoryginalnych lub pochodzących rozbitych wraków lub kradzieży tzw. 'tanie zamienniki' (bardzo krótka żywotność części)
który był ciągle eksploatowany tylko na krótkich dystansach (dojazd do pracy)
który był ciągle eksploatowany w dużych miastach (w korkach)
który był ciągle eksploatowany w górach (
strome zjazdy i podjazdy)który był intensywnie eksploatowany każdej zimy (sól i środki chemiczne, skutki przyśpieszona korozja)
po żonie właściciela (nie zważała na wszelkie zapalające się żółte i czerwone kontrolki, celowała we wszystkie dziury jakie były na drodze, atakowała bezlitośnie wszystkie krawężniki, lubiła kręcić kierownicą gdy samochód był nieruchomy, skutki : mocno wyeksploatowane zawieszenie, pokrzywione koła, opony z wybrzuszeniami, poobcierane koła, luzy w układzie kierowniczym)
po córce właściciela (która uczyła się jeździć przed kursem na prawo jazdy mając spore problemy z poprawnym operowaniem sprzęgłem [trochę śmierdziało i dymiło] i skrzynią biegów[trochę zgrzytała] a nawet rozrusznikiem podczas pracy silnika)
po synu właściciela (który lubił załadować do pełna dziewczynami i pokazywać co samochód potrafi i co wytrzyma po dyskotece)
po akwizytorze czy przedstawicielu handlowym (który żeby zdążyć obskoczyć wszystkich klientów musiał jeździć z prędkościami średnimi wyższymi niż na rajdach a na jakikolwiek serwis nie było czasu a że samochód nie jego to co sobie będzie żałował i dbał o samochód)
po zaopatrzeniowcu (który potrafił załadować do osobowego tyle samo co do dostawczego notorycznie przeładowany)
po dostawcy pizzy
który był używany w szkole jazdy
który był używany jako TAXI
który ciągle holował ciężkie przyczepy
który był używany w zawodach sportowych i/lub podczas przygotowań do nich (rajdach, wyścigach)
który był używany do jazd testowych lub homologacyjnych
po zalaniu (powódź, skutki : bardzo szybka korozja, niemiły zapach wewnątrz)
po spaleniu (pożar, skutki : bardzo szybka korozja, niemiły zapach wewnątrz, obniżenie ogólne bezpieczeństwa czynnego)
po długim przestoju bez odpalania (zanieczyszczenie korozją całego silnika oraz skrzyni biegów i skorodowane ważne elementy silnika, skutki : mała żywotność silnika oraz możliwość zatarcia)
po namiętnym palaczu (niemiły zapach, powypalane dziury)
po pijaku (wymiociny, niemiły zapach alkoholu niskoprocentowego, zanieczyszczony moczem i kałem)
po brudasie (przepocone i zaśmierdłe siedzenia i kierownica, insekty i robactwo dojadające resztki rozkładającego się jedzenia, klejąca tapicerka po słodkich napojach, ogólny smród)
Szczególnym ryzykiem objęte są samochody typowo sportowe lub usportowione ze względu na to że samochody takie nie kupuje się do spokojnej jazdy tylko w celu korzystania z ich maksymalnych osiągów. Ulegają one czterokrotnie większemu zużyciu eksploatacyjnemu przy intensywnej eksploatacji.
Drugą grupą objętą większym ryzykiem są samochody terenowe i uterenowione. Po pierwsze dlatego że samochody te mogły być eksploatowane w terenie co wpłynęło by na znacznie szybsze zużycie elementów zawieszenia i układu kierowniczego. Po drugie w samochodach wyposażonych w reduktor i manualnie włączane blokady mechanizmów różnicowych bardzo istotne jest prawidłowe się nimi posługiwanie gdyż łatwo doprowadzić do awarii lub przedwczesnego zużycia elementów i podzespołów rozdziału napędu które do tanich nie należą.
Kategorie jakości części zamiennych wg. GVO
OE (z logo marki samochodu, część oryginalna najwyższej jakości, dostępna w ASO/ASD)
OEM (z logo producenta fabrycznego dla danej marki samochodu, część oryginalna wysokiej jakości)
OEQ (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna - zamiennik dobrej jakości)
AM (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna - zamiennik o jakości nieznanej)
Kategorie jakości części zamiennych wg. BHMD, Polcar, AD
OEM (z logo marki samochodu, część oryginalna najwyższej jakości)
OES (z logo producenta fabrycznego dla danej marki samochodu, część oryginalna wysokiej jakości)
PQ (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna bardzo dobrej jakości, certyfikaty i poświadczenia jakości)
PS (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna dobrej jakości, o jakości gwarantowanej przez producenta)
ZQ (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna - zamiennik średniej jakości)
ZS (z logo producenta niezależnego, część nie oryginalna - zamiennik o jakości nieznanej)
Strona główna : www.wojdas.24x7.pl |
e-mail : wojdas@24x7.pl |
telefon : +48 602 759 783 |
Strona utworzona dnia
15 lipca 2003 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik