Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2011 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Polski seryjny samochód super terenowy skonstruowany przez autora tej strony WWW - Funter 4x4x4 (link do strony)
Grupy producenckie samochodów osobowych :
- GM - Opel [OPC], Suzuki, Daewoo, Saab, Isuzu, AvtoWAZ, AvtoZAZ, FSO, Chevrolet, Oldsmobil, Pontiac, Cadillac, Suturn, Buick, GMC, Vauxhall, Holden, Lotus, DAT (Daewoo), PowerTrain (FIAT), Bedford
- MB - Mercedes [AMG, Brabus], Smart, Maybach, Fuso, Mitsubishi, Hyundai, KIA, Ssangyong, Steyr
- Ford [M-Sport, Xtrac, Ricardo], Volvo, Mazda, Jaguar, MG, Rover, Aston Martin, Mercury, Lincoln
- VAG - Volkswagen, NSU, DKW, Horch, Audi [Motorsport, Cosworth, MTM, ABT], Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Bentley
- Fiat [Abarth], Lancia, Alfa Romeo, Ferrari, Maserati, FSM, Iveco
- Toyota, Lexus, Prius, Daihatsu, Scion, Subaru [STi, Fuji, SWRT, Prodrive]
- Honda, Acura
- Suzuki, Hope, Santana, Maruti
- Mitsubishi [Ralliart, MR, HKS, Janspeed, Motec, Garrett, Alcon, Bilstein, Brembo], Hyundai, KIA, Mahindra, Liebao, Morattab, Proton, Colt
- BMW [Schnitzer, Hamann], Mini, Rools-Royce
- PSA, Peugeot, Citroen
- Renault (Fiat, Volvo), Nissan, Datsun, Infiniti, Dacia, ARO
- Chrysler, Jeep [Dana Spicer, Borg Warner, Skyjacker, Fabtech, Currie, Superior Axle, Center Force, Teraflex, Atlas, MDE, Detroit, ARB, PowerTrax, TrueTrac, Lock-Right, TracTech, Omix], Dodge, Plymouth
- Tata, Land Rover [Ashcroft, Mc Namara, Old Man Emu, MDE, Detroit, ARB, Kings Springs, Britpart, Woodhead, De Carbon, EBC]
fioletowym - znane firmy tuningowe
Klasyfikacja samochodów, nadwozi i podzespołów
Podział samochodów do 3,5 t
(parametry : prędkość max, przyśpieszenie, masa własna, ładowność,
max masa przyczepy) :
- osobowe (segmenty : A,B,C,D,E, PPS, PPH, coupe, cabrio)
- VAN-y (segmenty : mikroVAN-y, miniVAN-y kompaktowe, miniVAN-y, VAN-y)
- uterenowione [SUW, SUV i SAV]
- terenowe [ORV, S-ORV]
- użytkowe/dostwacze (wielofunkcyjne, mikroBUS-y, miniBUS-y, furgony, skrzyniowe, podwozia)
Podział samochodów powyżej 3,5 t
(parametry : prędkość max, dopuszczalna masa całkowita, ładowność,
max masa przyczepy) :
- do lekkiego transportu dystrybucyjnego i średnidystansowego [DMC 16 t]
- do ciężkiego transportu dystrybucyjnego i średnidystansowego [DMC 26 t]
- do transportu dalekobieżnego [DMC 40 t]
- do transportu w terenie [DMC 42 t]
- do transportu ponadnormatywnego [DMC 250 t]
Podział autobusów :
- miejskie i podmiejskie
[niskopodłogowe i średniopodłogowe]
- małe (od 7,5 do 10 m, 2-osiowe, 20 + 40 miejsc)
- normalne (12 m, 2-osiowe, 34 + 80 miejsc)
- przedłużone (15 m, 3-osiowe, 39 + 95 miejsc)
- przegubowe (18 m, 3-osiowe, 46 + 130 miejsc)
- piętrowe (dł. 12 m, wys. 4.2 m, 2-osiowe, 46 + 130 miejsc)
- międzymiastowe
[średniopodłogowe]
- małe (7,5 m, 2-osiowe, 29-miejscowe)
- średnie (9 m, 2-osiowe, 39-miejscowe)
- duże (12 m, 2-osiowe, 49-miejscowe)
- przedłużone (14 m, 2-osiowe, 55-miejscowe)
- turystyczne
[wysokopodłogowe/wysokopokładowe]
- małe (9 m, 2-osiowe, 29-miejscowe)
- zwykłe (12 m, 2-osiowe, 53/55-miejscowe **, 49-miejscowe ***, 44-miejscowe ****, 36-miejscowe *****)
- wydłużone (14/15 m, 3-osiowe, 63/69-miejscowe **, 57/65-miejscowe *** i 50-miejscowe *****)
- dwupokładowe (dł. 14 m, wys. 4.0 m, 3-osiowe, 83-miejscowe ***, 74-miejscowe ****)
Podział samochodów osobowych :
- napędzane na przednią oś (4x2, FWD)
- napędzane na tylną oś (4x2, RWD)
- napędzane na obie osie (4x4, 4WD)
Podział samochodów napędzanych na obie osie :
- osobowe (np. Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Legacy, Audi A8)
- uterenowione
- rekreacyjno - miejskie (np. Subaru Justy, Suzuki Ignis)
- SUW [rekreacyjno - sportowe] (np. Subaru Forester, Mitsubishi Outlander, Audi Allroad)
- SUV [rekreacyjno - terenowe] (np. Toyota RAV4, Nissan X-Trail, Honda CR-V, Landrover Freelander)
- SAV [sportowo - terenowe] (np. Porsche Cayenne, Mercedec ML, BMW X5, Volkswagen Touareg)
- wielofunkcyjne (np. Renault Kangoo 4x4)
- terenowe
- uniwersalne (np. Mitsubishi Pajero, Toyota LandCruiser, Nissan Patrol, Suzuki Grand Vitara, Jeep Grand Cherokee)
- OFF ROAD/TRIAL (np. Jeep Wrangler, Landrover Defender, Mercedes G, UAZ)
Podział samochodów uterenowionych
(parametry : zdolność pokonywania wzniesień,
kąt najazdu/zjazdu/rampowy, prześwit podwozia) :
- rekreacyjno - sportowe [SUW]
- lekko podwyższony [wysokość 1550¸1700 mm, prześwit 170¸190 mm]
- nadwozie samonośne wyglądem przypominające samochód osobowy kombi (tylne drzwi otwierane do góry i brak koła zapasowego na drzwiach)
- zawieszenie niezależne
- silnik poprzeczny lub wzdłużny
- napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU]
- rekreacyjno - terenowe [SUV]
- podwyższony [wysokość 1700¸1750 mm, prześwit 190¸200 mm]
- nadwozie samonośne wyglądem przypominające samochód terenowy (tylne drzwi otwierane na bok, koło zapasowe na drzwiach)
- zawieszenie niezależne
- silnik poprzeczny
- napęd automatycznie i okresowo dołączany 4x4 [Haldex lub VCU]
- sportowo - terenowe [SAV]
- podwyższony [wysokość 1700¸1750 mm, prześwit 190¸200 mm]
- nadwozie samonośne wyglądem przypominające samochód sportowy (tylne drzwi otwierane na bok, brak koła zapasowego na drzwiach)
- zawieszenie niezależne
- silnik i napęd wzdłużny
- stały i symetryczny napęd 4x4 [AWD] kontrolowany elektronicznie
- bardzo szybkie (prędkość max ponad 210 km/h)
- luksusowe limuzyny
Podział samochodów terenowych
(parametry : zdolność pokonywania wzniesień, max przechył boczny,
kąt najazdu/zjazdu/rampowy, prześwit podwozia/osi przedniej/osi tylnej, głębokość brodzenia) :
- terenowe uniwersalne [ON ROAD/OFF ROAD]
- podwyższony [wysokość 1750¸1900 mm, prześwit 200¸215 mm]
- rama nośna
- tylna sztywna oś
- silnik i napęd wzdłużny
- napęd sztywny 4x4 lub stały symetryczny z blokadą centralną [50:50]
- reduktor
- super terenowe [OFF ROAD/TRIAL]
- podwyższony [wysokość 1900¸2000 mm, prześwit 215¸240 mm]
- nadwozie tradycyjne (kanciaste, szyba przednia pionowa)
- rama nośna
- sztywne osie/mosty
- silnik i napęd wzdłużny
- napęd sztywny 4x4 lub stały symetryczny z blokadą centralną [50:50]
- reduktor
- blokady mostów (dyferencjałów osiowych)
- wyciągarka
Rodzaje nadwozi
(parametry : kolor, długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi, rozstaw kół, współczynnik oporu powietrza) :
- compact
- sedan
- hatchback
- kombi
- sportkombi (sportwagon, liftback)
- coupe
- cabrio
- roadster
- targa
- wagon
- mikrovan
- minivan
- van
- mikrobus
- furgon
Grubość lakieru
:
- 80 - 140 µm - prawidłowa pojedyncza powłoka lakiernicza
- 50 - 60 µm - za mała pojedyncza powłoka lakiernicza
- powyżej 160 µm - za gruba - wielokrotnie lakierowana
Rodzaje nadwozi dla terenowych
(parametry : kolor, długość, szerokość, wysokość, rozstaw osi, rozstaw kół, współczynnik oporu powietrza) :
- Metal Top / Station Wagon (short/long)(terenowe)
- Hard Top (terenowe)
- Soft Top (terenowe)
- PickUp
- High Capacity PickUp
- Double Cab PickUp
- High Capacity Double Cab PickUp
- Chassis Cab
Rodzaje kabin dla ciężarowych
(parametry : kolor, długość, szerokość, wysokość) :
- dzienna
- dzienna podwyższona
- dzienna wydłużona
- sypialna
- sypialna podwyższona
- z wysuniętym silnikiem dzienna
- z wysuniętym silnikiem sypialna
Budowa nadwozia
:
- samonośne z ramą przestrzenną (stalowe, stalowo-aluminiowe, aluminiowe, z włókien węglowych)
- samonośne monocoque (stalowe lub aluminiowe)
- z pełną ramą nośną plus kabina (normalna lub o podwyższonej wytrzymałości)
Rodzaje klimatyzacji :
- manualna (manualnie temperatura i nawiew)
- półautomatyczna (manualny nawiew)
- automatyczna
- automatyczna wielostrefowa
- z filtrami
- z kanałami tylnymi
- z klimatyzowanym schowkiem
Rodzaje zawieszenia :
- podwójne wahacze
- McPherson
- multi-link
- belka skrętna
- sztywny most
- z regulacją wysokości (mechaniczne lub/i pneumatyczne)
- z regulacją sztywności (hydrauliczne lub/i pneumatyczne)
Elementy resorujące zawieszenia :
- sprężyny śrubowe
- resory piórowe
- aktywne pneumatyczne
Elementy tłumiące zawieszenia :
- amortyzatory hydrauliczne
- amortyzatory pneumatyczne
- amortyzatory dwustronnego działania hydropneumatyczne
- aktywne hydrauliczne
- aktywne pneumatyczne
Rodzaje układów kierowniczych
(parametry : średnica zawracania) :
- ślimakowe
- śrubowo-kulkowe
- zębatkowe
- wspomagane hydraulicznie
- wspomagane elektrycznie
- wspomagane hydrauliczno-elektrycznie
- wspomaganie zależne od prędkości
- wspomaganie zależne od systemu kontroli stabilności pojazdu
- ze zmiennym przełożeniem zależnym od systemu kontroli stabilności pojazdu
- aktywne zależne od systemu kontroli stabilności pojazdu
- bez mechanicznej ciągłości pomiedzy kierownicą a resztą układu (elektroniczne przeniesienie impulsów kierowania)
Rodzaje hamulców hydraulicznych
(parametry : droga hamowania przy zimnych i rozgrzanych hamulcach) :
- bębnowe
- tarczowe
- tarczowe wentylowane
- tarczowe z zaciskiem pływającym lub stałym
- tarczowe wentylowane wielotłoczkowe (2/4/8 tłoczkowe)
- z regulowanym korektorem siły hamowania osi tylnej (manualnie lub elektronicznie)
- z elektronicznym przeniesieniem siły hamowania (EBS, EHB, EMB)
- hamulec ręczny elektryczny (EPB)
Instalacje elektryczne i elektroniczne
:
- klasyczna instalacja elektryczna
- cyfrowa instalacja elektryczne - multiplexowa
- klasyczna instalacja do przesyłania sygnałów
- magistrale do przesyłania danych - bus
Systemy przeciwpoślizgowe :
- wielokanałowy system przeciwpoślizgowy podczas hamowania - ABS, CBC, SBC, MSR (wyłączany / sportowy)
- regulator siły hamowania poszczególnych osi - EBD, EBV, REF (wyłączany)
- asystent hamowania awaryjnego - BA, EBA, HBA, DBC (wyłączany)
- system kontroli trakcji - ASR, TCL, TRC, TCS, DTC, ASC, STC, A-TRC, MATC, ETC, 4ETS, TC, TRACS, EDL, EDS, ADB, DBC, PTM (wyłączany)
- system stabilizacji toru jazdy - ESP, VSC, VSA, DSC, IVD, DSTC, VDC, CDS, MASC, ESC, PSM (wyłączany)
- systemy stabilizacji przechyłów - ARM, RSC, ACE, PASM (wyłączany)
- systemy kontroli zjazdów i podjazdów - DAC, HAC, EDAC, HDC, PHC (wyłączany)
- dyferencjał z ograniczonym poślizgiem - LSD (przedni /tylny / centralny)
- dyferencjał z blokadą wiskotyczną - VCU (przedni /tylny / centralny)
- kontrola i regulacja ciśnienia w ogumieniu z wnętrza pojazdu
Umiejscowienie silnika :
- z przodu przed osią
- z przodu na osi
- z przodu za osią
- z tyłu
- centralnie
Usytuowanie silnika :
- pionowe wzdłużne
- pionowe poprzeczne
- poziome wzdłużne
Rodzaje silników
(parametry : pojemność, ilość cylindrów, układ cylindrów, moc, moment obrotowy,
zużycie paliwa miasto/trasa, norma spalin) :
- tłokowe z zapłonem iskrowym - benzynowe
- rotacyjne z zapłonem iskrowym - benzynowe
- z zapłonem samoczynnym - Diesla
Rodzaje silników benzynowych
:
- wolnossące (tłokowe, rotacyjne)
- doładowane (turbo lub kompresor)
- doładowane z chłodnicą powietrza (turbo + intercooler)
- doładowane z chłodnicą powietrza i wtryskiem wody do chłodnicy powietrza (turbo + intercooler + woda)
- podwójnie doładowane (2 x turbo lub kompresor + turbo)
- podwójnie doładowane z chłodnicami powietrza (2 x turbo + 2 x intercooler)
Typy wtrysku benzyny :
- elektroniczny jednopunktowy (SPI)
- elektroniczny wielopunktowy (MPI)
- elektroniczny wielopunktowy bezpośrednio do cylindra (GDI, D4, FSI, JTS, SCi, CGI, DISI)
Typy wtrysku gazu :
- sekwencyjny w fazie lotnej (SGI, VSI)
- sekwencyjny w fazie ciekłej (LPI)
Rodzaje silników Diesla
:
- Diesla
- Diesla doładowane (turbo)
- Diesla doładowane z chłodnicą powietrza (turbo + intercooler)
- Diesla doładowane ze zmienną geometrią łopatek i z chłodnicą powietrza (turbo VTG/VGT + intercooler)
Typy wtrysku oleju napędowego :
- mechaniczny (pośredni) [D, Diesel]
- mechaniczny + turbo (pośredni) [TD]
- elektroniczny + turbo (szyna zbiorcza - Common Rail) [CRS, TDI-CR, DID, D4D, HDI, dCi, TDCi, JTD, CDI, CRDi, CRD, CDTI, TiD, i-CTDI, XDi, DDiS]
- elektroniczny + turbo (pompowtryskiwacze) [PDE, UIS, TDI-PD, Td5, HPI]
- elektroniczny + turbo (pompa-przewód-wtryskiwacz) [TDI-VP, dTi, TDDi, DTI, PLD, UPEC]
Podział silników 4-ro cylindrowych z względu na typ rozrządu :
- 8 zaworów i jeden wałek rozrządu (8V SOHC)
- 16 zaworów i jeden wałek rozrządu (16V SOHC)
- 16 zaworów i dwa wałki rozrządu (16V DOHC)
- 20 zaworów i dwa wałki rozrządu (20V DOHC)
- dwa wałki i dynamiczne fazy rozrządu (16V VVT, VVT-i, AVCS, VTC, Vanos, VarioCam, Ti-VCT, CVVT, S-VT)
- dynamiczne fazy rozrządu i zmienne wielkości otwarcia zaworów (16V VTEC, i-VTEC, VVTL-i, MIVEC, Valvetronic)
Rodzaje skrzyń biegów
(parametry : ilość biegów) :
- manualne (sterowane klasyczne)
- zautomatyzowane (sterowanie sekwencyjne i elektryczne)
- automatyczne adaptacyjne
- automatyczne adaptacyjne ze sprzęgłem mostkującym przekładnię hydrokinetyczną
- automatyczne adaptacyjne z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów
- bezstopniowe CVT
- bezstopniowe CVT z możliwością sekwencyjnej zmiany biegów
Rodzaje napędów :
- dla osobowych
- na przednią oś (FWD)
- na tylną oś (RWD)
- na obie osie, dołączany okresowo (4WD)
- na obie osie, symetryczny, stały (AWD - 3 mechanizmy różnicowe)
- dla uterenowionych
- dołączalny okresowo (4WD)
- dołączalny okresowo z blokadą (4WD + blokada)
- symetryczny, stały na obie osie(AWD - 3 mechanizmy różnicowe)
- dla terenowych
- klasyczny (2H/4H/4L)
- stały (AWD [3 mechanizmy różnicowe] + blokada + reduktor)
- mieszany (2H/AWD/4H/4L - 3 mechanizmy różnicowe)
Objaśnienia skrótów :
PPS - Prestige Performance Sedan (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, sedan)
PPH - Prestige Performance Hatchback (mocny silnik, napęd 4x4 [AWD, Haldex lub VCU], osiowe LSD lub VCU, hatchback)
PC WRC - Production Car (seryjne samochody rajdowe grupy N)
WRC - World Rally Car (wyczynowe samochody rajdowe grupy A)
CUV - Crossover Utility Vehicle (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, lekko podwyższony, kombi)
SUW - Sport Utility Wagon (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, lekko podwyższony, kombi)
SUV - Sport Utility Vehicle (silnik poprzeczny, napęd 4x4 [Haldex lub VCU] bez reduktora, podwyższony)
SAV - Sport Activity Vehicle (silnik podłużny, napęd stały, symetryczny 4x4 [AWD], podwyższony)
ORV - Off-Road Vehicle (silnik podłużny, napęd 4x4 [AWD lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)
SUT - Sport Utility Truck (nadwozie pickup, silnik podłużny, napęd 4x4 [AWDLOCK lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)
FUT - Flexible Utility Truck (nadwozie pickup, silnik podłużny, napęd 4x4 [AWDLOCK lub 2H/4H] z reduktorem [4L], podwyższony)
MSV - MultiFunction Sports Vehicle (silnik poprzeczny, podwyższona przestrzeń pasażerska)
MPV - MultiPurpose Vehicle (silnik poprzeczny, podwyższona przestrzeń pasażerska)
ATV - All Terrain Vehicle (quady)
MUV - Multi Utility Vehicle (funcar)
LUV - Light Utility Vehicle (półciężarówka do 3,5 t)
LMV - Light Multirole Vehicle (lekki ciężarowo-terenowy do 7,5 t)
ABS - Anti-lock Braking System
CBC - Cornering Brake Control (BMW, Opel)
MSR - Motor-brake Slip Regulation
EBD, EBV - Electronic Brake-force Distribution
EVBP - Electronic Variable Brake Proportioning
REF - Electronic brake-Force System
DRB - Dynamic Rear Brake
BA, BAS - Brake Assist
EBA - Electronic Brake Assist
HBA - Hydraulic Brake Assist
DBC - Dynamic Brake Control (BMW)
SBC - Sensotronic Brake Control (Mercedes)
EBS - Electronic Brake System
EHB - Electronic Hydraulic Brake
EMB - Electronic Mechanical Brake
EPB - Electronic Parking Brake
ASR - Anti Skiding Regulation lub Anti Slip Regulation
TCL - Traction Control (Mitsubishi)
TRC - Traction Control (Toyota)
TCS - Traction Control System (Mazda, Ford, Hummer)
TC - Traction Control System (Opel)
TRACS - Traction Control System (Volvo)
ASC - Automatic Slip Control (BMW)
ASC+T - Automatic Slip and Traction Control (BMW)
DTC - Dynamic Traction Control (BMW)
ADB - Automatic Differential Brake (BMW)
STC - Slip and Traction Control (Volvo)
PTM - Porsche Traction Management (Porsche)
ASTC - All Speed Traction Control (Jeep, Chrysler)
CT - Control Traction (Ferrari)
MATC - Mitsubishi Active Traction Control (kontrola poślizgu i toru jazdy)
A-TRC - Toyota Active Traction Control (aktywna kontrola trakcji)
ETC - LandRover Electronic Traction Control (elektroniczna kontrola przyczepności)
4ETS - Mercedes Electronic Traction Suppert for AWD (elektroniczna kontrola trakcji)
4BTC - Jeep 4-Wheel Brake Traction Control (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
BLD - Brake Lock Differential (Jeep) (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
TT4 - Hummer TorqTrac 4 (elektroniczna kontrola przyczepności dla 4 kół)
EDS - Electronic Differential Sperre (VW) (elektroniczna blokada dyferencjału)
EDL - Electronic Differential Lock (Audi) (elektroniczna blokada dyferencjału)
ADB-X - Automatic Differential Brake for xDrive (BMW) (elektroniczna blokada dyferencjałów)
ABD - Automatic Brake Differential (Porsche)
ELD - Electronic Locking Differential (Fiat) (elektroniczna blokada dyferencjału tylnego)
ABLSD - Active Brake Limited Slip Differential (Nissan) (elektroniczna blokada dyferencjałów)
TTC - Torque Transfer Control (Fiat, Lancia) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)
EDLC - Electronic Differential Lock Control (Mini) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)
XDS - Extension Differential Sperre (VW) (elektroniczna blokada dyferencjału przedniego)
ESP - Electronic Stability Program
4ESP - Electronic Stability Program for AWD (Mercedes)
VSC - Vehicle Stability Control (Toyota)
MASC - Mitsubishi Active Stability Control (Mitsubishi)
ASC - Active Stability Control (Mitsubishi)
DSC - Dynamic Stability Control (BMW, Mazda)
ESC - Electronic Stability Control (Nissan)
VSA - Vehicle Stability Assist (Honda)
VDC - Vehicle Dynamic Control (Subaru, Alfa Romeo)
MVDCS - Multimode Vehicle Dynamics Control System (Subaru)
CDS - Control Dynamic Stability
DSTC - Dynamic Stability and Traction Control (Volvo)
PSM - Porsche Stability Management (Porsche)
EUC - Enhanced Understeer Control (Nissan)
UCL - Understeer Control Logic (Jaguar)
OCF - Oversteer Control Function (Fiat, Lancia)
IADS - Integrated Active Drive System [ABS+EBD+BAS+TRC+VSC+ATC 4WD+EPS] (Toyota)
VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management [ABS+EBD+BAS+TRC+VSC+EPS] (Toyota)
VDMS - Vehicle Dynamics Management System [VDIM+PCU] (Toyota)
IDS - Interactive Dynamic Control [ABS+EBD+CBC+BA+TC+ESP+EHPS] (Opel)
IDS+ - Interactive Dynamic Control [ABS+EBD+CBC+BA+TC+ESP+EHPS+CDC] (Opel)
IVD, IVDC - Interactive Vehicle Dynamic Control [TCS+ESP+EBA] (Ford)
ASTC - Active Stability and Traction Control [ATC + ASC] (Mitsubishi)
SSES - StabiliTrak Stability Enhancement System [TCS + StabiliTrak] (Hummer)
AHS - Absolute Handling System [ABS + EBD + TTC + OCF + DST] (Lancia)
CST - Control Stability and Traction (Ferrari)
TSC - Trailer Stability Control (BMW)
TSA - Trailer Stability Control (Honda)
RSC - Roll Stability Control (Volvo)
ERM - Electronic Roll Mitigation (Jeep)
ARM - Active Roll Mitigation (Land-Rover)
LAC - Load Adaptive Control
ARP - Active Rollover Protection (VW)
HDC - Hill Descent Control (Land-Rover, BMW, Jeep)
DAC - Downhill Assist Control (Toyota)
DSR - DownHill Speed Regulation (Mercedes)
PHC - Porsche Hill Control
HDA - Hill Descent Assistent (VW/Audi)
DCS - Descent Control System (GM/Opel)
DDS - Downhill Drive Support (Nissan)
HAC - Hill-Start Assist Control (Toyota)
HSA - Hill Start Assist (Mercedes, Jeep)
HCA - Hill Climb Assist (VW/Audi)
USS - Uphill Start Support (Nissan)
SLS - Self Levelling Suspension Land-Rover)
BECM - Body Electronic Control Module (Land-Rover)
EAS - Four-corner Electronic Air Suspension (Land-Rover)
ABC - Active Body Control (Mercedes)
AAS - Adaptive Air Suspension (Audi)
AHC - Active Height Control (Toyota)
ADS - Adaptive Damping System (Mercedes)
EDC - Electronic Damper Control (BMW)
AMR - Audi Magnetic Ride (Audi)
DRC - Dynamic Ride Control (Audi)
TEMS - Electronic Modulated Suspension (Toyota)
PASM - Porsche Active Suspension Management (Porsche)
CCCC - Continuously Controlled Chassis Concept (Volvo)
MRC - Magnetic Ride Control (GM)
CDC - Chassis Dynamic Control (Opel)
MSC - Magnetorheological Suspension Control (Ferrari)
RSS - Road Sensing Suspension (Cadillac)
AVS - Active Vehicle Suspension (Lexus)
RSS - Reactive Suspension System (Lancia)
ACDC - Active Continuous Damping Control (Infiniti)
ACE - Adaptive Chassis Electronic Control (Land-Rover)
ASBS - Active Sway Bar System (Jeep)
RFS - Reverse Function Stabilizer (Kinetic)
KDSS - Kinetic Dynamic Suspension System (Toyota)
PDCC - Porsche Dynamic Chassis Control (Porsche)
SSPS - Speed System Power Steering (Ssangyong)
EHPS - Electro-Hydraulic Power Steering (Opel)
HPAS - Hydraulic Power Assisted Steering (Ford)
EHPAS - Electro-Hydraulic Power Assisted Steering (Ford)
SPPAS - Speed Proportional Power Assisted Steering (Ford)
EPS - Electronic Power Steering (Toyota)
DSR - Driver Steering Recommendation (VW/Audi/Skoda)
DST - Drive Steering Torque (Fiat, Lancia)
SSP - Steering Stability Program (Peugeot)
ADS - Active Drive System 4WS (Renault)
RAS - Rear Active Steer 4WS (Infiniti)
4WAS - Four Whell Active Steering (Infiniti)
SRS - Supplemental Restraint System
ELR - Emergency Locking Retractor
ALR - Automatic Locking Retractor
AWD - All Wheel Drive (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy)
S-AWD - Symmetrical AWD [Subaru] (symetryczny stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem wiskotycznym)
DCCD - Drivers Control Centre Differential [Subaru] (stały napęd na obie osie poprzez aktywny centralny mechanizm różnicowy)
AWC - All Wheel Control (Mitsubishi) (kontrola aktywnych dyferencjałów centralnego i tylnego)
S-AWC - Super All Wheel Control (Mitsubishi) (kontrola aktywnych dyferencjałów centralnego i tylnego)
ACD - Active Centre Differential [Mitsubishi] (stały napęd na obie osie poprzez aktywny centralny mechanizm różnicowy)
quattro - [Audi] (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy typu Torsen)
xDrive - [BMW] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie przez sprzęgło)
SH-AWD - Super Handling All Wheel Drive [Honda] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie i koła tylne przez sprzęgła cierne)
ATS - Active Torque Split [Mazda] (aktywny system rozdziału mocy na poszczególne osie przez sprzęgło)
ATT - Active Torque Transfer [Hyundai] (system aktywnego przeniesienia napędu)
TOD - Torque on Demand [KIA, Ssangyong] (system aktywnego przeniesienia napędu)
ATTESA E-TS - Advanced Total Traction Engineering System for All Electronic Torque Split [Infiniti] (system aktywnego przeniesienia napędu)
ASD - Automatic Sperre Differential [Mercedes] (stały napęd na obie osie poprzez centralny mechanizm różnicowy z auto blokadą)
TTS - Torq Transfer System [Cadillac] (stały napęd na obie osie poprzez otwarty centralny mechanizm różnicowy)
2H - 2WD High (napęd na tylna oś)
2H/4H - ATT High (automatycznie dołączana przednia oś - na sztywno)
4H - 4WD High (sztywny napęd na obie osie)
4L - 4WD Low (napęd na obie osie z reduktorem)
FWH - Free Wheel Hub (piasty wolnobieżne)
FRD - Free Running Differential [Mitsubishi] (dyferencjał wolnobieżny)
ADD - Automatic Disconection Differential [Toyota] (dyferencjał odłączalny)
RFW - Remote Free Wheeling [Ford/Mazda] (dyferencjał odłączalny zdalnie manualnie)
EST - Electrical Switch Torque (manualnie, elektryczne sterowanie napędem)
EST - Electric Shift Transfer (manualnie, elektryczne sterowanie napędem)
2HP/4H - sztywny napęd na przednią oś i dołączana tylna oś (bez centralnego mechanizmu różnicowego i blokady)
HALDEX - sprzęgło cierne wielotarczowe [Volvo, Volkswagen, Mazda, Seat, Skoda, Nissan]
VTD - Variable Torgue Distribution [Subaru] (sprzęgło cierne wielotarczowe sterowane elektronicznie)
ITM - InterActive Torque Management [Hyundai, KIA] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
i-AWD - Intelligent All Wheel Drive [Suzuki, Fiat] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
EMCD - Electronic Multi-Plate Clutch Distribution [GKN] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ATC 4WD - Active Torque Control 4WD [Toyota] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
TMW - Toyoda Machine Works [Opel, Chevrolet] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ITCC - Intelligent Torque Coupling Control [GM] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
ECC - Electronic Coupling Control [Jeep] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
XWD - Cross Wheel Drive [Saab] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
TTD - Torque Transfer Device [Saab] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
VTM - Variable Torque Management [Honda] (sprzęgło cierne wielotarczowe)
RT 4WD DPS - Real-Time 4WD Dual Pump System [Honda] (sprzęgło hydrauliczne wielotarczowe)
MPT - Multi Plate Clutch Transfer [Subaru] (sprzęgło cierne wielotarczowe sterowane hydraulicznie)
VCU - Viscous Coupling Unit (dyferencjał lub sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi, Toyota, Land Rover, Suzuki, Handa, Fiat]
ATC - Automatic Torque Coupling [Renault, Fiat] (sprzęgło lepkościowe)
LSD - Limited Slip Differential (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
FLD - Full Locking Differential (dyferencjał ze 100% blokadą) [Mitsubishi, Nissan, Toyota, Mazda, Hyundai]
LOCK - blokada dyferencjału (uruchamiana mechanicznie lub elektrycznie)
VDS - Variable Differential Sperre (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [BMW]
HLSD - Hellical Limited Slip Differential (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [Subaru, Renault]
VMDS - Variable M Differential Sperre (dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [BMW M]
AYC - Active Yaw Control [Mitsubishi] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
Super AYC - Super Active Yaw Control [Mitsubishi] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
DPC - Dynamic Performance Control [BMW] (aktywny tylny mechanizm różnicowy)
A-VCU - Active Viscous Coupling Unit (aktywny dyferencjał lub aktywne sprzęgło lepkościowe/wiskotyczne) [Subaru, Mitsubishi]
ELSD - Electronic Limited Slip Differential (aktywny dyferencjał z ograniczonym poślizgiem) [DC]
SPI - Single Point Injection
CFI - Central Fuel Injection (GM)
MPI - Multi Point Injection
MFI - Multi Point Fuel Injection (GM)
MPSFI - Multi Point Sequentila Fuel Injection (GM)
SFI - Sequentila Fuel Injection (GM)
ECI-MULTI - Electronically Controlled Injection MultiPoint (Mitsubishi)
SEFI - Sequentional Electronically Fuel Injection (Mitsubishi)
SMPI - Sequentional Multi Point Injection (Jeep)
T-Jet - TurboJet (Fiat)
TB - Turbo Benzina (Alfa Romeo, Lancia)
TCE - Turbo Charge Engine (Renault)
EPI Turbo - Electronically Petrol Injection (Suzuki)
MPFI - Multi Point Fuel Injection (Tata)
GDI - Gasoline Direct Injection (Mitsubishi)
D4 - Direct For Spark / Direct 4-stroke (Toyota)
FSI - Fuel Stratified Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TS - Twin Spark (Alfa Romeo)
JTS - Jet Thrust Stoichiometric (Alfa Romeo)
SCi - Spark Common-Rail Injection (Ford)
DISI - Direct Injection Spark Ignition (Mazda)
TFSI - Turbocharger FSI (Audi)
TSI - Turbocharger / Twincharger FSI (Volkswagen, Audi, Skoda)
CGI - Common-Rail Gasoline Injection (Mercedes)
IDE - Injection Direct Essence (Renault)
HPI - High Precision Injection (BMW)
DFI - Direct Fuel Injection (Porsche)
HCCI - Homogenic Combustion Chamber Ignition (GM)
CAI - Controlled Auto Ignition (Mercedes)
SGE - Small Gasoline Engine (Fiat)
SIDI - Spark Ignition Direct Injection (Opel)
DiTB - Direct Injection Turbo Benzina (Alfa Romeo, Lancia)
16V - 16 Valve
SOHC - Single Overhead Camshafts
DDV - Direct Drive Valvetrain (Suzuki)
DOHC - Double Overhead Camshafts
VVT - Variable Valve Timing (Suzuki)
VVT-i - Variable Valve Timing Intelligent (Toyota)
VVTL-i - Variable Valve Timing and Lift Intelligent (Toyota)
VVT-iE - Variable Valve Timing Intelligent Electrical (Toyota)
MIVEC - Mitsubishi Innovative Valve Electronic Control System (Mitsubishi)
AVCS - Active Valve Control System (Subaru)
DAVCS - Dual Active Valve Control System (Subaru)
VTEC - Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
i-VTEC - Intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
A-VTEC - Advanced Variable Valve Timing and Lift Electronic Control (Honda)
VANOS - Variable Valve Timing (BMW)
VTC - Valve Timing Control (Peugeot/Citroen, Honda)
VTi - Valve Timing Intelligence Control (Honda)
VVC - Variable Valve Control (GM)
VCT - Variable Cam Timing (Ford)
DIVCT - Dual Independent Variable Cam Timing (Land-Rover)
Ti-VCT - Two Intelligent Variable Cam Timing (Ford)
CVVT - Continuous Variable Valve Timing (Hyundai/KIA)
S-VT - Sequence Valve Timing (Mazda)
SVC - Smart Valve Acutation
CPS - Cam Profile Switching (Volvo, Land-Rover, Jaguar)
ETV - Electronic Throttle Valve (Mitsubishi)
ETC - Electronic Throttle Control (Jeep)
ETCS-i - Electronic Throttle Control System with Intelligence (Toyota)
NVCS - Nissan Valve Control System (Nissan)
VVEL - Variable Valve Event and Lift (Nissan, Infiniti)
DCVCP - Dual Camshaft Valve Control Phase (Opel)
CVTCS - Continuously Valve Timing Control System (Infiniti)
VIS - Variable Inlet System (VW/Audi)
VIM - Variable Inlet System (Land-Rover)
DISA - Dynamic Inlet System (BMW)
DIVA - Dynamic Inlet Variable System (BMW)
ACIS - Active Control Inlet System (Toyota)
NDIS - Nissan Direct Ignition Spark (Nissan)
MDS - Multi-Displacement System (DC)
DOD - Displacement On Demand (GM)
VCM - Variable Cylinder Management (Honda)
T - Turbo
K - Kompressor, Supercgarged
TC, T/C - Turbocharger
IC, I/C - Intercooler
LPT - Low Pressure Turbo
TST - Twin Scroll Turbo
THP - Turbo High Pressure (PSA, BMW)
TSTT - Twin Scroll Twin Turbo (BMW)
IDI - InDirect Injection
DI - Direct Injection
D - Diesel
TD - Turbo Diesel
dT - Diesel Turbo (Renault)
idTD - InDirect Turbo Diesel (Fiat)
DI - Direct Injection (Opel)
Di - Direct Injection (Fiat, Nissan)
DTL - Direct Turbo Injection Low Power (Opel)
DTH - Direct Turbo Injection High Power (Opel)
DTI - Direct Turbo Injection (Opel)
dTi - Direct Turbo Injection (Renault)
TDDi - Turbo Diesel Direct Injection (Ford)
EFI - Electronically Controlled Fuel Direct Injection (Toyota)
TDi - Turbo Direct Injection (Nissan)
DiTD - Direct Injection Turbo Diesel (Mazda)
Tdi - Turbocharged Direct Injection (Land-Rover)
EDC - Electronic Diesel Control (Land-Rover)
CR / CRS - Common-Rail System
PDE / UIS - Pumpe-Duse-Element / United Injector System
D4-D - Direct for Diesel (Toyota)
D-CAT - Diesel Clean Advanced Technology (Toyota)
DI-D - Direct Injection Diesel (Mitsubishi)
i-CTDI, i-DTEC - Common-Rail Turbo Diesel Injection (Honda)
SDI - Self-ignition / Suction Direct Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TDI - Turbo Direct Injection (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda)
TDi-VP - Turbo Direct Injection - Verteilereinspritz-Pumpe
TDI-PD - Turbo Direct Injection - Pumpe-Duse
TDI-CR - Turbo Direct Injection - Common-Rail
CDI - Common-Rail-Diesel Injection (Mercedes)
CRD - Common Rail Diesel (Chrysler, Jeep)
CRDi - Common Rail Diesel Injection (Hyundai, KIA)
TDCi - Turbo Diesel Common-Rail Injection (Ford)
HDi - High-pressure Direct Injection (Peugeot, Citroen)
dCi - Diesel Common-Rail Injection (Renault, Nissan)
JTD - Jet Thrust Diesel "uniJet" (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
JTDm - Jet Thrust Diesel "multiJet" (Fiat, Alfa Romeo)
MTJ - MulTiJet (Lancia)
M-Jet - MultiJet (Fiat, Lancia)
CDTI - Common-Rail Diesel Turbo Injection (Opel, Rover)
TCDi - Turbo Common-Rail Diesel Injection (Chevrolet)
VCDi - Variable Turbine Geometry Common-Rail Diesel Injection (Chevrolet)
TiD - Turbo Injection Direct (Saab)
TTiD - Two-Stage Turbo Injection Direct (Saab)
DDiS - Diesel Direct Injection System (Suzuki)
CiTD - Common-Rail Injection Turbo Diesel (Mazda)
MZR- CD - Common-Rail Diesel (Mazda)
XDi - eXtended Direct Injection (Ssang Yong)
HPI - High Performance Injection (Iveco)
HPT - High Performance Turbocharger (Iveco)
ADCR - Andoria Diesel Common-Rail (Andoria - Polska)
PLD - Pump Line Nozzle Principle [Pumpe Leitung Duse Prinzip] (Mercedes Trucks)
UPEC - United Pump Electronic Control (DAF)
HPI - High Pressure Injection (Scania Trucks)
DXi - Diesel eXtended Injection (Volvo Trucks, Renault Trucks)
DICOR - Diesel Common Rail (Tata)
HADI - Hydraulically Amplified Diesel Injector
FGT - Fixed Geometry Turbocharger
VGT - Variable Geometry Turbocharger (Mercedes, Jeep)
VTG - Variable Turbine Geometry
XVG / XVT - eXtended Variable Geometry Turbocharger (SsangYong)
VNT - Variable Nozzle Turbine (BMW)
VTT - Variable Twin Turbo (BMW)
LPG - Liquid Petroleum Gas
CNG - Compressed Natural Gas
CTL - Carbon To Liquid
BTL - Biomass To Liquid
GTL - Gas To Liquid
CAN - Controller Area Network
TWC - Three Way Catalityc Converter
FCC - Front Catalityc Converter
UCC - Underfloor Catalityc Converter
RCC - Rear Catalityc Converter
DPF - Diesel Particulate Filter
FAP - Filtre a Particule
EGR - Exhaust Gas Recirculation
SCR - Selective Catalytic Reduction
MT, M/T - Manual Transmision (manualna skrzynia biegów)
SMG - Sequential M Gearbox (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
DSG - Direct Shift Gearbox (VW/Audi) (sekwencyjna skrzynia biegów)
SST - Sport Shift Transmission (Mitsubishi) (sekwencyjna skrzynia biegów)
PDK - Porsche Doppel Kupplung (Porsche) (sekwencyjna skrzynia biegów
DKG - Double Clutch Gearbox (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
DCT - Double Clutch Transmission (BMW) (sekwencyjna skrzynia biegów)
AT, A/T - Automatic Transmission (automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym)
MCT - Multi Clutch Transmission (Mercedes) (automatyczna skrzynia biegów ze sprzęgłem wielopłytkowym)
CVT - Continuously Variable Transmission (klasyczna przekładnia bezstopniowa)
E-CVT - Electronic Continuous Variable Transmission (przekładnia bezstopniowa sterowana elektronicznie)
BP - Balanced Performance
HP - High Performance
UHP - Ultra High Performance
TPMS - Tire Pressure Monitoring System
TPWS - Tire Pressure Warning System
CTIS - Central Tire Inflation System (GM, Hummer)
ZP - Zero Pressure (Michelin)
RFT - Run Flat Technology (Bridgestone)
ROF - Run On Flat (GoodYear)
MIRS - Module Integrated Runflat System (Pirelli)
DSST - Dunlop Self Supporting Technology (Dunlop)
SSR - Self Supporting RunFlat (Continental)
XRP - eXtended Run-flat Performance (Kumho)
Strona utworzona dnia
15 lipca 2003 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik