ASD (Autoryzowana Stacja Dealerska)
- cała prawda o autoryzowanych salonach sprzedaży nowych samochodów





Podjeżdżamy pod ASD i co widzimy : na zewnątrz piękny i nowoczesny budynek, w nocy ładnie oświetlony, zadbane otoczenie z pięknymi trawnikami i wielkim parkingiem a wewnątrz lśniące podłogi z glazury, nowoczesne wyposażenie. Za funkcjonalnymi biurkami siedzą i szybko przyjmują nas grzeczni i dobrze ubrani pracownicy a nawet proponują nam darmową kawę lub herbatę - taki obraz widzi potencjalny klient a ja opisze czego nie widzi ... Uwagi tu opisane dotyczą nie tylko tanich samochodów czy tanich marek. Czym marka i model droższy tym problemy większe z kupnem, serwisowaniem i naprawami.

 

 

KULISY PRACY SALONU SPRZEDAŻY

 

  • w prospektach przedstawiających dany model samochodu jest bardzo dużo błędów i/lub nadużyć związanych z technicznymi aspektami samochodu - cześć tych błędów i/lub nadużyć jest robiona celowo w celu wprowadzenia w "lekki" błąd klienta a cześć jest wynikiem tego że prospekty są tworzone przez ludzi z działów marketingu którzy nie mają zielonego pojęcia o technice samochodowej ale lubią fantazjować
  • w prospektach przedstawiających dany model samochodu podczas robienia zdjęć są robione różne triki artystyczne (np.: odpowiednie oświetlenie, odpowiednia sceneria) oraz obróbka graficzne (np.: zmienianie proporcji kształtu samochodu, eksponowanie pewnych detali czy intensyfikacja kolorów) co sprawia że samochód prezentowany na zdjęciach znacznie odbiega wyglądem od rzeczywistości
  • samochody wystawiane/prezentowane w salonach są zazwyczaj w najbogatszej wersji które znacznie odbiegają wyglądem i zaawansowaniem technologicznym od tych które kupują klienci
  • samochody przeznaczone do jazd testowych dla klientów są zazwyczaj w najbogatszych wersjach które znacznie odbiegają wyglądem i zaawansowaniem technologicznym, komfortem jazdy od tych które kupują klienci
  • sprzedawcy samochodów a salonach posiadają bardzo małą ogólną wiedzę o motoryzacji (nie zdarza się aby była to osoba po studiach samochodowych) dlatego nie ma co ich pytać o szczegóły techniczne gdyż ich odpowiedzi będą znacząco odbiegały od rzeczywistości. Unikają pytań o zagadnienia techniczne, odpowiadają ogólnikowo i/lub wymijająco tak aby klienta nie okłamać ale i nie powiedzieć prawdy
  • sprzedawcy zazwyczaj nie znają Instrukcji Obsługi samochodu który sprzedają
  • sprzedawcy samochodów a salonach dysponują dużą wiedzą marketingową pozwalającą im manipulować potencjalnymi klientami i prowadzić rozmowę w taki sposób aby wprowadzić klienta w świat iluzji na podstawie prospektów, samochodu demonstracyjnego czy jazdy testowej. Proponują jak najszybciej jazdę próbną a następnie ich celem jest podsuniecie klientowi skomplikowanej i nie jasnej umowy kupna-sprzedaży samochodu którą klient podpisze bez zastanowienia, czytania lub zrozumienia
  • umowy kopna-sprzedaży nowego samochodu są narzucane przez sprzedawcę bez możliwości negocjowania jakiego kolwiek punktu. Umowy tworzone są przez armię prawników zatrudnioną przez sprzedawcę i są sformułowane nie korzystnie dla klienta
  • sprzedawcy szczególnie jeżeli chodzi o droższe samochody zazwyczaj dysponują tylko paroma homologowanymi wersjami danego modelu (np.: mocny silnik benzynowy połączony z automatem lub słaby Diesel ze skrzynia manualną) i zależy im aby klient zdecydował się na to co w mają ofercie. W Polsce specjalne zamówienia nie są realizowane
  • po wyjechaniu samochodem przez klienta z salonu, sprzedawca już się klientem nie zajmuje. Sprzedawca jest zainteresowany troskliwym zajmowaniem się klientem do momentu sfinalizowania sprzedaży, później jak wystąpią kłopoty z jego winy to umywa ręce, zbywa i odsyła do serwisu
  • samochody które długo stoją w salonie i nie mogą znaleźć kupca często są wystawiane w centrach handlowych czy imprezach plenerowych jako demonstracyjne (wsiadają do nich tysiące osób które regulują fotele, kierownice i inne rzeczy co prowadzi do takiego zużycie tapicerki i mechanizmów nastawczych jak po 10 latach eksploatacji a o akumulatorze już nie wspomnę)
  • wszelkie promocje obejmują tylko takie wersje wyposażeniowe lub kolorystyki które są mało "chodliwe"
  • w drastycznych przypadkach samochody które długo stoją w salonie i nie mogą znaleźć kupca często są "dawcami" części zamiennych dla zepsutych

 

 

ZALECENIA DLA KUPUJĄCYCH NOWE SAMOCHODY

 

  • zdarza się że fabrycznie nowe samochody sprzedawane w salonie są powtórnie malowane przez ten serwis i klient kupujący nowy samochód nie jest o tym informowany dlatego przy odbiorze nowego samochodu niezbędny jest pomiar grubości lakieru na poszczególnych elementach nadwozia
  • zdarza się że fabrycznie nowe samochody sprzedawane w salonie są po wypadkach a następnie są remontowane przez ten serwis i klient kupujący nowy samochód nie jest o tym informowany dlatego przy odbiorze nowego samochodu niezbędny jest pomiar grubości lakieru na poszczególnych elementach nadwozia oraz zalecane są oględziny podwozia i wnętrza nadwozia
  • zwrócić uwagę aby akcesoria dodatkowe montowane dodatkowo do samochodu były oryginalne bo częstą praktyką jest montowanie tanich podróbek
  • zwrócić szczególną uwagę na jakość montażu dodatkowych akcesoriów montowane przez serwis oraz prawidłowość ich działania bo częstą praktyka jest montowanie na szybko bez sprawdzania czy dopasowania do tego samochodu
  • sprawdzić czy została przekazana dokumentacja montażu, gwarancja i instrukcja obsługi dodatkowych akcesoriów montowane przez serwis (np: radia, autoalarmu, haka holowniczego, czujników parkowania)
  • przed złożeniem zamówienia dobrze jest obejrzeć "na żywo" dokładnie taką samą wersję wyposażeniową jaką zamawiamy oraz w takim samym kolorze aby uniknąć rozczarowania zarówno wyglądem zewnętrznym jak i wewnętrznym zamówionego przez nas samochodu
  • dokładnie przeczytać umowę kupna-sprzedaży przed podpisaniem a nawet skonsultować z prawnikiem. Klienci kupujący droższe samochody mogą wymusić na sprzedawcy zmianę niektórych punktów umowy poprzez wprowadzenie własnych załączników
  • w umowie lub załączniku do umowy dokładnie zapisać szczegółowe wyposażenie że szczególnym uwzględnieniem najdroższych rzeczy (zawrzeć dokładną specyfikację) oraz tych na których nam najbardziej zależy (zawrzeć oczekiwania)
  • w razie zamawiania dodatkowych akcesoriów w umowie kupna należy zaznaczyć czy mają być oryginalne (czyli z logiem producenta samochodu) czy pochodzące od innych producentów (zaznaczyć jakich)
  • należy pamiętać ze ważnym aspektem jakości wykonania samochodu jest nie tylko kraj z którego pochodzi producent samochodu ale i kraj w którym samochód jest produkowany/montowany oraz gdzie produkowane są podstawowe podzespoły jak silnik czy skrzynia biegów. Np: japoński producent produkuje niemal wszystkie samochody przeznaczone na rynek europejski w europie np: we Francji czy Wielkiej Brytani (produkują go w większości emigranci z biednych krajów z Afryki), w Polsce czy na Słowacji (produkują go w większości bezrobotni górnicy czy hutnicy), czy w Turcji (produkują go w większości emigranci z biednych krajów Azji) - trudno mówić o wysokiej jakości jak do produkcji zatrudniane są w większości przypadkowe osoby będące tanią siłą roboczą. Europejskie firmy stosują podobne praktyki - samochody sprzedawane w europie produkują np: w Brazylii, Rumunii, USA, Słowacji - wszędzie tam gdzie jest tania siła robocza. Ponadto dochodzą aspekty rodzimych kooperantów którzy produkują elementy i podzespoły a także rodzimych materiałów (blachy, tworzyw sztucznych, lakierów, przewodów, itp)
  • należy pamiętać ze ważnym aspektem jakości wykonania samochodu jest kraj w którym ma być realizowana docelowa sprzedaż danego samochodu. W fabryce dokładnie wiedzą dla jakiego kraju produkują obecną partie samochodów (m.in. Polski importer który jest przedstawicielem producenta zamawia samochody w odpowiedniej specyfikacji i wyposażeniu) co może nie być obojętne dla ich jakości
  • samochody produkowane w Japonii (nie mylić z samochodami japońskimi) które są w najbogatszych wersjach oferowane w Polsce bardzo często są doposażane w Europie w europejskie akcesoria. Importer europejski doposaża samochody wg. specyfikacji jaka została przewidziana dla danego kraju dla danej wersji przez działy marketingu. Samochody w tej samej wersji wyposażeniowej mogą się dość znacznie różnić w różnych krajach. Doposażenia obejmują m.in: kołpaki, opony, felgi, radio-odtwarzacz, głośniki, halogeny przeciwmgłowe, listwy i nakładki zewnętrzne, dywaniki, siatki itp
  • nawet najdroższe samochody czy najdroższe wersje wyposażeniowe mogą być wyposażone w ogumienie taniego producenta lub najtańszy rodzaj ogumienia renomowanego producenta. Importer czy sprzedawca sam nie wie na jakim ogumieniu przyjdzie do niego dana partia samochodów. Dlatego warto dopisać od umowy na jakim ogumieniu będzie nasz samochód (producent, segment). Różnica w cenie ogumienia może dochodzić do 2000 zł
  • należy pamiętać że koncerny samochodowe obecnie prowadzą wspólne prace projektowe nad samochodami i silnikami oraz prowadzą produkcję silników i samochodów we wspólnych fabrykach. Samochody mają dokładnie tą samą konstrukcję, te same silniki ale firmują je różni producenci swoim logiem oraz mają kosmetyczne zmiany zewnętrzne i wewnętrzne typowe dla danej marki. Silniki pochodzące z jednej fabryki montowane są w ponad 8 innych markach samochodów ale nazywane są zupełnie inaczej dla zmylenia klienta
  • najlepiej jest się znać trochę bardziej na samochodach niż sprzedawca z ASD to wtedy można się przekonać jakie bajki opowiadają sprzedawcy

 

 

UWAGI DLA KUPUJĄCYCH UŻYWANE SAMOCHODY W ASD

 

  • samochody po poważnych wypadkach są sprzedawane jako bezwypadkowe
  • samochody mają korygowane liczniki
  • samochody które miały kilku właścicieli sprzedawane są jako po pierwszym właścicielu
  • dla samochodów które nie były serwisowane "produkowana" jest historia serwisów i napraw
  • brak Karty Pojazdu uniemożliwi rejestrację




PS.
       Kupowanie nowego fabrycznie samochodu tak żeby być z niego w pełni zadowolonym nie jest dziś sprawą prostą szczególnie jeżeli chodzi o samochody droższe ze względu na to że sprzedawca nie posiada samochodu o takim samym wyglądzie i kolorystyce oraz wyposażeniu. Potrzebna jest do tego bardzo duża wiedza której znaczna większość klientów nie ma.

Autor nie twierdzi że w każdym ASD czy w każdej marce samochodu jest tak jak opisuje - w artykule są zebrane wszelkie rzeczy z jakimi można się spotkać a w dużej części ASD żadne rzeczy opisane w tym artykule nie mają miejsca.

Jeżeli ktoś nie zgadza się z obrazem tu przedstawionym to autor chętnie wejdzie w polemikę