Logo WMS


Prawa autorskie do tego dokumentu posiada  
©  1998-2021  Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.






Polski seryjny samochód super terenowy skonstruowany przez autora tej strony WWW - Funter 4x4x4 (link do strony)






POLACZENIE 00 Polski samochód elektryczny - możliwy sukces czy propaganda sukcesu








KLASYFIKACJA OPON



Główne rodzaje opon :


Podział opon szosowych :


Rodzaje opon specjalizowanych :


Rodzaje opon ze względu na profil :


Grupy producencki :





 

 

ZALECENIA DOTYCZĄCE DOBORU OPON

 

  1. Należy stosować takie felgi i opony aby ich wymiary a w szczególności szerokość i średnica były zgodne z zaleceniami producenta samochodu. Stosowanie opon i felg o większych rozmiarach powoduje :
  2.  

  3. Ze względu na charakterystykę oporu toczenia opony w zależności o prędkości jazdy, należy dobierać opony o klasie prędkości większej o 30¸ 40 km/h niż max prędkość samochodu.
  4.  

  5. Należy dobierać opony o nośności większej o 25% od dopuszczalnej masy całkowitej samochodu (masa samochodu + 5 pasażerów + bagaż) ale należy pamiętać że czym wyższa nośność tym opona twardsza co obniża komfort.
  6.  

  7. Czym profil opony niższy dla tej samej szerokości opony tym szerokość bieżnika większa.
  8.  

  9. Szerokość opony zawsze musi być większa od szerokości felgi - najlepiej o 3 rozmiary.
  10.  

  11. Najbardziej optymalny dobór szerokości opony do szerokości felgi jest wtedy gdy szerokość bieżnika opony jest porównywalna z szerokością felgi.
  12.  

  13. Opona letnia o bieżniku mniejszym niż 3 mm nie spełnia już swojego zadania szczególnie w warunkach mokrego lub zabrudzonego asfaltu (opona z bieżnikiem 4 mm dla warunków mokrego asfaltu może posiadać przyczepność wynoszącą tylko 65 % a opona z bieżnikiem 1,6 mm może posiadać przyczepność tylko 40% tego co ma opona z bieżnikiem 8 mm).
  14.  

  15. Opona zimowa o bieżniku mniejszym niż 4 mm nie spełnia już swojego zadania. (spadek trakcji opony zimowej w warunkach zimowych jest wprost proporcjonalny do stopnia zużycia jej bieżnika. Przy bieżniku o wysokości około 4 mm trakcja opony zimowej jest zbliżona do trakcji opony letniej z nowym bieżnikiem a więc spada niemal o połowę)
  16.  

  17. Do szybszej jazdy po nawierzchniach mokrych lub nawierzchniach zaśnieżonych zaleca się opony kierunkowe.
  18.  

  19. Do dynamicznej jazdy w zakrętach zaleca się opony ze wzmocnioną ścianą boczną i felgi aluminiowe.
  20.  

  21. Pomiędzy tanimi oponami zarówno nowymi jak i używanymi a najnowszymi i najdroższymi oponami seryjnymi różnice w przyczepności mogą sięgać do 15% (droga hamowania ze 100 km/h na suchym asfalcie może być o 5 m dłuższa niż dla "dobrych" opon, a zakręt który można przejechać z prędkością 100 km/h przy "dobrych" oponach może się okazać nie do przejechania przy 85 km/h dla opon "słabych").
  22.  

  23. Pomiędzy tanimi oponami zarówno nowymi jak i używanymi a najnowszymi i najdroższymi oponami seryjnymi różnice w oporach toczenia mogą sięgać do 30% (wpływa to na zmniejszenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa).
  24.  

  25. Dla samochodów o mocach silnika nie przekraczających 75 km, nie zaleca się stosowania opon o szerokości większej niż 185 dla normalnej jazdy ze względu na spadek osiągów i zwiększenie zużycia paliwa.
  26.  

  27. Obręcze i opony na jednej osi samochodu muszą być takie same.
  28.  

  29. Dla samochodów z napędem 4x4 istotne jest aby wszystkie koła były takie same, posiadały takie same opony, wszystkie opony miały podobny stopień zużycia bieżnika i wszystkie koła miały odpowiednie ciśnienie powietrza w ogumieniu dostosowane do aktualnego obciążenia pojazdu.
  30.  

  31. Obręcze do samochodów osobowych i terenowych (ze względu na ich przeznaczenie) różnią się znacznie od siebie dlatego nie można ich stosować zamiennie tak samo jak ich ogumienie.
  32.  

  33. Przy zmianie rozmiaru opony lub/i felgi należy zwrócić uwagę na to czy jest wystarczająca ilość miejsca w nadkolu zarówno od strony zewnętrznej jaki i wewnętrznej oraz bocznych i górnych płaszczyznach nadkola, uwzględniając maksymalny skok wraz z torem ruchu koła i maksymalny skręt kół kierowanych
  34.  

  35. Przy zmianie średnicy obręczy o jeden rozmiar, różnica prędkości wskazywanej przez prędkościomierz będzie wynosić 5¸ 6 %, a wysokość pojazdu ulegnie zmianie o 1,5 cm.
  36.  

  37. Przy zmianie profilu opony o jeden poziom, różnica prędkości wskazywanej przez prędkościomierz będzie wynosić 7¸ 8 %, a wysokość pojazdu ulegnie zmianie o 2 cm.
  38.  

  39. Po zmianie rozmiaru opony potrzebne będzie korygowanie ustawienia świateł ze względu na zmianę odległości reflektora od nawierzchni (już przy 5 mm różnicy w odległości reflektora od nawierzchni potrzebna jest korekta ustawienia świateł)
  40.  

  41. Zwiększanie szerokości opony o więcej niż 2 rozmiary przy tym samym profilu, powoduje szybsze zużywanie się elementów zawieszenia (szczególnie układu kierowniczego).
  42.  

  43. Zmniejszanie profilu opony o więcej niż 2 rozmiary przy tej samej szerokości opony, powoduje szybsze zużywanie się elementów zawieszenia (szczególnie amortyzatorów).
  44.  

  45. W przypadku zwiększenia średnicy obręczy/opony o jeden rozmiar, zaleca się zmniejszenie profilu opony o jeden poziom (np. 155/80R13 na 175/65R14 lub 185/60R14) w celu zachowania prawidłowej wysokości samochodu i wskazań prędkościomierza.
  46.  

  47. Dla opon zimowych eksploatowanych w wiekszości na śniegu i ludzie lub okresowo w trudnych warunkach zimowych, zaleca się szerokość mniejszą o 2 lub 3 rozmiary przy równoczesnym zwiększeniu profilu o 1 lub 2 poziomy (np. 185/65R14<letnia> na 165/80R14 M+S).
  48.  

  49. Gdy rozmiar opony zimowej jest inny niż opony letniej potrzebna będzie korekta ustawienia świateł ze względu na zmianę odległości reflektora od nawierzchni (już przy 5 mm różnicy w odległości reflektora od nawierzchni potrzebna jest korekta ustawienia świateł)
  50.  

  51. Opony sportowe osiągają wzrost przyczepności dopiero po wystąpieniu znacznych obciążeń. W warunkach normalnej jazdy mogą mieć mniejszą przyczepność niż zwykłe opony
  52.  

  53. Opony szosowe bardzo wysokich osiągów i/lub o niskim profilu stosowane na felgach ALU powinny posiadać ochraniacz felgi który zabezpiecza obręcz felgi przed uszkodzeniem
  54.  

  55. Przy normalnym stylu jazdy ciśnienie w oponach zgodnie z zaleceniami producenta samochodu a w przypadku jazdy sportowej zaleca się zwiększenie ciśnienia o 40% w stosunku do zaleceń producenta samochodu, jednak nie większe niż maksymalne ciśnienie eksploatacyjne dla danej opony.
  56.  

  57. Opony z samochodu który uległ poważnym uszkodzeniom na skutek kolizji lub wypadku nie nadają się do dalszej eksploatacji.
  58.  

  59. Opony które zostały nadmiernie zużyte w jednym miejscu na skutek gwałtownego hamowania przy większej prędkości nie nadają się do dalszej eksploatacji.
  60.  

  61. Opona użytkowane dłużej niż 5 lat nie nadaje się do eksploatacji.
  62.  

  63. Opona (szczególnie niskoprofilowa) nie powinna być więcej niż 5 razy zdejmowana i zakładana na felgę.
  64.  

  65. Opony bieżnikowane lub nacinane nie nadają się do dalszej eksploatacji.
  66.  

  67. Koła muszą być wyważane po każdym zamontowaniu na nich opony oraz co 15 tys. km.
  68.  

  69. W celu uzyskanie jak największej żywotności opon oraz dobrej przyczepności należy sprawdzać i korygować co 50 tys. km lub po każdej naprawie elementów zawieszenia i/lub układu kierowniczego, następujące parametry geometrii zawieszenia :

 

 

INFORMACJE O FELGACH ALU

 

  1. Felga ALU jest znacznie sztywniejsza jeżeli chodzi o obciążenia boczne (na zakręcie) ze względu że ma inną budowę przekroju poprzecznego.
  2.  

  3. Felga ALU umożliwia lepszą wentylację i bezpośrednie chłodzenie hamulców dzięki ramiennej, otwartej konstrukcji co wpływa na skuteczność jak i trwałość hamulców.
  4.  

  5. Felga ALU umożliwia lepsze odprowadzanie i rozproszenie ciepła z gorącej tarczy hamulcowej poprzez piastę koła co wpływa na skuteczność jak i trwałość hamulców (tarcz, bębnów, klocków i szczęk).
  6.  

  7. Felga ALU jest bardziej wytrzymała na szybką dynamiczną jazdę (nie pękają od zmęczenia materiału w okolicach mocowania do piasty).
  8.  

  9. Felga ALU jest bardziej bezpieczniejsza ze względu na lepsze trzymanie się opony na obręczy felgi (co uniemożliwia ubytki powietrza w oponie podczas dużych przeciążeń).
  10.  

  11. Felga ALU umożliwia lepsze wyważenie we wszystkich płaszczyznach ze względu na możliwość trwałego zamocowania równoważników w każdym miejscu.
  12.  

  13. Felga ALU nie zawsze jest lżejsza (ma mniejszą masę) od swojej odpowiedniczki wykonanej ze stali.
  14.  

  15. "Dobre" felgi ALU są o wiele bardziej odporne na warunki atmosferyczne i chemiczne (na środki chemiczne używane do utrzymania zimowego dróg).
  16.  

  17. "Dobre" felgi ALU nie ulegają zjawisku korozji z biegiem lat dlatego przez długie lata nie tracą estetycznego wyglądu.
  18.  

  19. felgi ALU są ładniejsze i bardziej prestiżowe.
  20.  

  21. Felgi ALU są znacznie droższe od stalowych.
  22.  

  23. Felgi ALU wymagają częstej pielęgnacji w postaci mycia w celu spłukania osadzającego się na niej pyłu powstałego w czasie pracy hamulców.
  24.  

  25. Felgi ALU są przewidziane do max. 10 zmian opon dlatego nie nadają się do ciągłych zmian ogumienia letniego na zimowe i odwrotnie.
  26.  

  27. Felgi ALU można prostować ale nie zaleca się tego ze względu na osłabienie felgi i możliwość pęknięcia podczas jazdy.
  28.  

  29. Na felgi ALU nie ma możliwości nałożenia kołpaków.
  30.  

  31. Zniszczone felgi ALU "tanich producentów" (ale nie zdeformowane czy krzywe) można regenerować w celu przywrócenia ich dawnej świetności.
  32.  

  33. Parametry felg ALU (np: 6Jx15H2 ET28) :

 

 


OSTRZEŻENIE DLA UŻYTKOWNIKÓW OPON UŻYWANYCH



Prawie wszystkie "opony używane" dostępne w serwisach ogumienia na terenie kraju są to opony bezużyteczne i niebezpieczne. Opony te nie spełniały warunków technicznych związanych z przepisami prawa o ruchu drogowym w kraju w których były użytkowane i ich właściciele musieli się ich wyzbyć.

Np.:

Opony takie są niebezpieczne i grożą w każdej chwili wystrzałem lub rozerwaniem. Mogą powodować złe trzymanie się drogi bądź nawet złe prowadzenie się pojazdu, drgania koła kierowniczego lub całego samochodu, pomimo dobrego wyważenia i prawodłowej geometrii zawieszenia. Przyśpieszają zużycie następujących elementów pojazdu :
- 2 krotnie łożysk kół
- 2 krotnie przegubów układu kierowniczego
- 2 krotnie przegubów układu zawieszenia
- 4 krotnie amortyzatorów
- klocków i tarcz hamulcowych
- sprężyn i resorów
- elementy metalowo-gumowe zawieszenia

 

 

OZNACZENIA OPONY

 

Standardowe oznaczenia :

1. Maksymalne obciążenie w LBS [funt]
2. Maksymalne ciśnienie eksploatacyjne w PSI [funt/cal2]
3. Warstwy na bokach i czole opony
4. Ściana boczna opony (materiał i ilość warstw)
5. Czoło opony (materiał i ilość warstw)
6. Kod instytucji certyfikującej
7. Kod producenta (inny dla różnych krajów)
8. Kod rozmiaru opony
9. Kod typu opony
10. Dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji
11. Ostatnia cyfra (lub dwie ostatnie) rok produkcji
12. Rodzaj opony ze wzglądu na konstrukcję
13. Rodzaj opony ze wzglądu na obecność dętki
14. Szerokość opony [mm]
15. Profil opony [%]
16. Symbol opony promieniowej
17. Średnica obręczy [cal]
18. Indeks nośności
19. Klasa prędkości
20. Symbol homologacyjny
21. Nr zezwolenia
22. Oznaczenie opon śnieżno-błotnych

 

Dodatkowe oznaczenia :

- M+S i/lub "śnieżynka" - opona zimowa lub wielosezonowa
- tubeless - opona bezdętkowa
- tube type - opona dętkowa
- XL lub Extra Load - opona o zwiększonej nośności
- RF lub Reinforced - opona wzmocniona
- studless - opona bezkolcowa
- studable - opona o możliwością kolcowania

 

 

OZNACZENIA KLAS PRĘDKOŚCI

 

 

indeks prędkości

 

 

prędkość maksymalna

B

50 km/h

C

60 km/h

D

65 km/h

E

70 km/h

F

80 km/h

G

90 km/h

J

100 km/h

K

110 km/h

L

120 km/h

M

130 km/h

N

140 km/h

P

150 km/h

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

U

200 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

Y

300 km/h

Z, ZR

powyżej 300 km/h

 

 

OZNACZENIA INDEKSÓW NOŚNOŚCI

 

 

indeks nośności

 

 

maksymalna nośność

50

190 kg

60

250 kg

61

257 kg

62

265 kg

63

272 kg

64

280 kg

65

290 kg

66

300 kg

67

307 kg

68

315 kg

69

325 kg

70

335 kg

71

345 kg

72

355 kg

73

365 kg

74

375 kg

75

385 kg

76

400 kg

77

412 kg

78

425 kg

79

437 kg

80

450 kg

81

462 kg

82

475 kg

83

487 kg

84

500 kg

85

515 kg

86

530 kg

87

545 kg

88

560 kg

89

580 kg

90

600 kg

91

615 kg

92

630 kg

93

650 kg

94

670 kg

95

690 kg

96

710 kg

97

730 kg

98

750 kg

99

775 kg

100

800 kg

101

825 kg

102

850 kg

103

875 kg

104

900 kg

105

925 kg

106

950 kg

107

975 kg

108

1000 kg

109

1030 kg

110

1060 kg

111

1090 kg

112

1120 kg

113

1150 kg

114

1180 kg

115

1215 kg

116

1250 kg

117

1285 kg

118

1320 kg

119

1360 kg

120

1400 kg

121

1450 kg

122

1500 kg

123

1550 kg

124

1600 kg

130

1900 kg

140

2500 kg

150

3350 kg

160

4500 kg

170

6000 kg

180

8000 kg

190

10600 kg

200

14000 kg

 

 

TABELA CIŚNIEŃ DLA RÓŻNYCH JEDNOSTEK MIARY

 

 

MPa

 

 

kPa

 

bar [kG/cm2]

 

PSI [funt/cal2]

0,10

100

1

14

0,11

110

1,1

16

0,12

120

1,2

17

0,13

130

1,3

19

0,14

140

1,4

20

0,15

150

1,5

22

0,16

160

1,6

23

0,17

170

1,7

24

0,18

180

1,8

26

0,19

190

1,9

27

0,20

200

2

29

0,21

210

2,1

30

0,22

220

2,2

32

0,23

230

2,3

33

0,24

240

2,4

34

0,25

250

2,5

36

0,26

260

2,6

37

0,27

270

2,7

39

0,28

280

2,8

40

0,29

290

2,9

42

0,30

300

3

43

0,31

310

3,1

44

0,32

320

3,2

46

0,33

330

3,3

47

0,34

340

3,4

49

0,35

350

3,5

50

0,36

360

3,6

52

0,37

370

3,7

53

0,38

380

3,8

55

0,39

390

3,9

56

0,40

400

4

57

0,41

410

4,1

59

0,42

420

4,2

60

0,43

430

4,3

62

0,44

440

4,4

63

0,45

450

4,5

65

0,46

460

4,6

66

0,47

470

4,7

67

0,48

480

4,8

69

0,49

490

4,9

70

0,50

500

5

72

 

 

DOBIERANIE SZEROKOŚCI OPONY DO MASY WŁASNEJ POJAZDU

 

 

masa własna

pojazdu

 

szerokość opony

do jazdy normalnej

 

 

szerokość opony

do jazdy sportowej

 

 

szerokość opony

do jazdy zimowej

 

 

szerokość opony

do jazdy terenowej

(po wszystkich nawierzchniach)

 

600 kg

135

155

125

-

700 kg

145

165

135

-

750 kg

155

175

145

-

850 kg

165

185

155

-

925 kg

175

195

165

-

1000 kg

185

205

175

205

1100 kg

195

215

175

205

1200 kg

205

225

185

215

1350 kg

215

235

185

225

1500 kg

225

245

195

235

1750 kg

235

255

195

245

2000 kg

245

265

205

255

2250 kg

-

-

-

265

2500 kg

-

-

-

275

 

 

DOBIERANIE SZEROKOŚCI OPONY DO SZEROKOŚCI OBRĘCZY

 

 

szerokość obręczy

 

 

szerokość opony

do jazdy sportowej

 

 

szerokość opony

do jazdy normalnej

 

szerokość opony

do jazdy terenowej

(po wszystkich nawierzchniach)

4 J

135 ¸ 145

135 ¸ 145

-

4,5 J

145 ¸ 155

165

-

5 J

165 ¸ 175

185

-

5,5 J

175 ¸ 185

195

-

6 J

185 ¸ 195

205

205 ¸ 215 SUV
225 ¸ 235

6,5 J

205

215

235 ¸ 245

7 J

215

225

245 ¸ 265

7,5 J

225 ¸ 235

-

235 ¸ 255 SUV
265 ¸ 275

8 J

225, 235

-

255 SUV

8,5 J

245 ¸ 255

-

-

9 J

255 ¸ 275

-

275 ¸ 285 SUV

9,5 J

285 ¸ 295

-

-

10 J

305 ¸ 325

-

-

 

 

DOBIERANIE PROFILU OPONY DO JEJ SZEROKOŚCI

 

 

szerokość opony

 

 

profil sportowy

 

profil normalny

 

profil wysoki

 

profil terenowy

(dla wszystkich nawierzchni)

135

-

80

-

-

145

70

80

-

-

155

65

70,80

-

-

165

55,60,65

70,75

80

-

175

50,55,60

65,70

75,80

-

185

50,55,60

65,70

75,80

-

195

40,50,55

60,65

70,75,80

-

205

40,50

55,60

65,70,80

70 SUV

215

35,40,45

50,55,60

65,70,80

65 SUV,70 SUV

225

35,40,45

50,55

60,65,70

70,75

235 ¸ 245

30,35,40

45,50,55

65,70

60,70,80

255 ¸ 275

30,35,40

45,50

65

45 SUV,55 SUV
65,70

285 ¸ 325

25,30,35

35,45

50,60

45 SUV,55 SUV

 

 

DOBIERANIE ŚREDNICY OBRĘCZY DO SZEROKOŚCI OBRĘCZY

 

 

szerokość obręczy

 

 

średnica obręczy

do jazdy sportowej

 

 

średnica obręczy

do jazdy normalnej

 

 

średnica obręczy

do jazdy terenowej

(po wszystkich nawierzchniach)

 

4 J

-

12, 13

-

4,5 J

-

13, 14

-

5 J

14, 15

13, 14

-

5,5 J

14, 15

13, 14

-

6 J

15

14

15 SUV, 16

6,5 J

15, 16

14

16

7 J

16, 17

15

16, 17

7,5 J

17

-

17

8 J

17, 18, 19

-

18 SUV, 19 SUV

8,5 J

17, 18, 19

-

-

9 J

18, 19, 20

-

19 SUV

9,5 J

19, 20, 21

-

-

10 J

20, 21, 22, 23

-

-

 

 

PODZIAŁ ŁAŃCUCHÓW


Ze względu na przeznaczenie :

  • dla samochodów osobowych
  • dla samochodów osobowych sportowych i luksusowych
  • dla samochodów terenowych i uterenowionych 4x4
  • dla samochodów dostawczych
  • dla samochodów ciężarowych i autobusów
  • dla ciągników rolniczych i pojazdów specjalnych

Ze względu na warunki pracy :

  • do warunków lekkich (tylko śnieg)
  • do warunków średnio-ciężkich (śnieg i lekki off-road)
  • do warunków ciężkich (śnieg i off-road)

Ze względu na siatkę :

  • siatka trójkątna
  • siatka czworokątna (np: rombowa, ukośna rombowa)
  • siatka pięciokątna
  • siatka sześciokątna

Ze względu na montaż :

  • łańcuchy na oponę
  • łańcuchy bez napinaczy
  • łańcuchy z napinaczami
  • łańcuchy nie najazdowe (dla warunków lekkich)
  • łańcuchy najazdowe (dla warunków średnio-ciężkich i ciężkich)
  • łańcuchy na felgę i oponę (dla ciężarowych dla warunków ciężkich)
  • nakładki z kolcowanymi ramionami (dla warunków lekkich do jazdy normalnej)
  • nakładki z kolcowanymi poprzeczkami (dla warunków lekkich do jazdy sportowej)


Objaśnienia skrótów :









Strona główna
Strona główna :
www.wojdas.24x7.pl
Kontakt e-mail
e-mail :
wojdas@24x7.pl
Kontakt telefoniczny
telefon :
+48 602 759 783

Strona utworzona dnia
15 maja 2000 r.
ostatnia aktualizacja

przez Safe NET Prudnik