Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2007 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Polski seryjny samochód super terenowy skonstruowany przez autora tej strony WWW - Funter 4x4x4 (link do strony)
Wady napędu tylko na przednią oś
- Gorsza kierowalność i stabilność kierunkowa (gorsze prowadzenie) związana z napędem przedniej osi która jest zarazem osią kierowaną co obniża bezpieczeństwo czynne
- Podsterowność (znoszenie przedniej osi) związana z napędem przedniej osi która spowodowana jest zmniejszeniem przyczepności poprzecznej o siłę napędową dostarczaną na oś przednią
- Podsterowność (znoszenie przedniej osi) przy małych prędkościach związana z nierównomiernym rozkładem masy pomiędzy osie którą wymusza umiejscowienie silnika przed przednią osią co powoduję że przednia oś jest obciążona ponad 60% całej masy pojazdu
- Nadsterowność (znoszenie tylnej osi wraz z zarzuceniem pojazdu) przy dużych prędkościach związana z nierównomiernym rozkładem masy pomiędzy osie którą wymusza umiejscowienie silnika przed przednią osią co powoduję że przednia oś jest obciążona ponad 60% całej masy pojazdu
- Wraz ze wzrostem załadowania samochodu osobami i/lub ładunkiem zmniejsza się trakcyjność - czym większe jest obciążenie tyłu samochodu tym większe jest przy ruszaniu i przy przyśpieszaniu odciążanie się przedniej osi samochodu co skutkuje mniejszą trakcją oraz mniejszą stabilnością i kierowalności
- Układ kierowniczy jest obciążony siłami pochodzącymi od napędu co powoduje drgania i szarpania kierownicy przy różnicy przyczepności dla poszczególnych kół napędowych co utrudnia kierowanie pojazdem
- Mniejszy skręt kół kierowanych ograniczony przegubami napędowymi utrudnia manewrowanie
- Utrudniona kierowalność i niestabilność na lodzie i kopnym śniegu spowodowana napędzeniem kół przednich objawiająca się myszkowaniem i/lub znoszeniem osi przedniej
- Znaczne odciążanie się wewnętrznego tylnego koła na zakrętach przy większych prędkościach jazdy co sprzyja nadsterowności (znoszeniu tylnej osi i zarzucaniu pojazdu)
- Słabe wracanie kierownicy do położenia do jazdy na wprost po wyjściu z zakrętu
- Podczas poślizgu związanego z napędem brak możliwości kierowania pojazdem
- Uszkodzenia przegubów napędowych lub niewyważenie półosi może powodować drgania na kierownicy
- Nie należy ruszać i przyśpieszać gdy koła są znacznie skręcone gdyż skraca to znacznie żywotność przegubów napędowych
- Długi przedni nawis spowodowany umieszczeniem silnika przed osią przednią
- Odciążanie się przedniej osi podczas szybkiego ruszania powoduje poślizg przedniej osi
- Nie można jeździć kontrolowanym poślizgiem ze względu na brak kierowalności podczas poślizgu kół napędowych
- Nie można zarzucać samochodem poprzez układ napędowy
Zalety napędu tylko na przednią oś
- Niższy koszt produkcji (układ zblokowany : skrzynia biegów i mechanizm różnicowy w jednej obudowie oraz prostsza konstrukcja tylnego zawieszenia)
- Niższy koszt eksploatacji (układ zblokowany : mniejsza ilość oleju przekładniowego oraz mniej elementów ruchomych)
- Większy bagażnik co jest konsekwencją braku tylnego mechanizmu różnicowego
- Więcej miejsca dla pasażerów związane z umieszczeniem silnika przed przednią osią
- Brak tunelu środkowego co jest konsekwencją braku wału napędowego
- Dobra trakcja na śliskiej nawierzchni ze względu na dobre dociążenie osi przedniej
- Można ruszać przy zaciągniętym ręcznym hamulcu
Napęd tylko na przednią oś polecany jest do samochodów niewielkich, o niewielkiej mocy silnika oraz dla kierowców o przeciętnym poziomie umiejętności prowadzenia samochodu
Strona utworzona dnia
15 lipca 2003 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik