WOJDAS
MOTOR SPORT
Prawa autorskie do tego dokumentu posiada
© 1998-2007 Dariusz Wojdas.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Zakaz kopiowania i rozpowszechniania
oraz zakaz użytkowania w celach komercyjnych bez zgody autora.
Polski seryjny samochód super terenowy skonstruowany przez autora tej strony WWW - Funter 4x4x4 (link do strony)
Cała prawda o nowoczesnych automatycznych skrzyniach biegów
- znacznie wyższa cena (nawet do 10 tyś zł więcej niż za manualną skrzynię biegów)
- większe zużycie paliwa (do około 15%)
- gorsze osiągi (przyśpieszenia i prędkość maksymalna)
- obniżają bezpieczeństwo aktywne :
- niemożność szybkiego ruszenia (np: na skrzyżowaniu)
- nieoczekiwane zmiany biegów podczas wyprzedzania (redukcję biegów)
- uniemożliwiają wyprowadzanie samochodu z poślizgu przy pomocy pedału gazu
- brak hamowania silnikiem podczas zwalniania
- brak hamowania silnikiem podczas zjazdu z wzniesienia
- bardziej podatne na awarie nawet przy prawidłowym eksploatowaniu
- bardzo podatne na awarie przy zaniedbaniach serwisowych
- bardzo podatne na awarie przy nieprawidłowym użytkowaniu
- gdy olej jest nierozgrzany przy zmianie biegów są większe szarpnięcia
- nie jest możliwe uruchomienie silnika poprzez pchanie czy holowanie
- olej może się przegrzewać przy dużych obciążeniach (np: duże nachylenia, holowanie przyczepy, grząskie podłoże)
- nie można holować samochodu z automataem gdy silnik nie pracuje
- mniejsze masa holowanej przyczepy (nawet o 1000 kg) niż przy skrzyni manualnej
- przy eksploatacji w terenie na podłożach o dużych oporach ruchu możliwość przepalenia sprzęgieł załączajšcych biegi
- gdy stoimy (w korku lub przed skrzyżowaniem) cały czas musimy trzymać naciśnięty pedał hamulca (w trybie D)
- większe zużycie hamulców ze względu na brak hamowania silnikiem
- przy manewrowaniu w ciasnych miejscach kierownica wymaga znacznie więcej siły gdyż w trybie D jak i R musimy cały czas hamować co utrudnia skręcanie kół
- kłopoty z utrzymaniem stałej prędkości jazdy gdy nie korzystamy lub nie mamy tempomatu
- zwiększenie mocy silnika po przez tuning wpływa na niepoprawne działania skrzyni biegów (np: szarpanie przy zmianach biegów)
Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów zalecane są dla osób które słabo prowadzą i dla których zmiana biegów jest dużym problemem. Skrzynia biegów wymaga kosztownego i częstego serwisowania (m.in. wymian oleju i filtra) które mało kto wykonuje
Strona utworzona dnia
15 lipca 2003 r.
ostatnia aktualizacja
przez Safe NET Prudnik